nieuws

Proef met aluminium deklaag op spoorbrug

bouwbreed Premium

Railinfrabeheer heeft de nieuwe Hofpleinbrug tussen de NS-stations Mariahoeve en Hollands Spoor in Den Haag laten voorzien van een aluminium deklaag. Het gaat om een proefproject, waarbij wordt bekeken of de voordelen van de zogenoemde aludeklagen zijn zoals verwacht.

De brug is tegelijkertijd en in één periode van buitendienststelling geplaatst met de nieuwe Binckhorstbrug in de spoorlijn Leiden – Rotterdam. Beide bruggen zijn gebouwd door Mercon BV in Gorinchem en zijn per vrachtwagen en per ponton naar hun definitieve plek vervoerd. De Hofpleinbrug hoeft door de speciale laag naar verwachting pas over veertig jaar opnieuw te worden geverfd. De coating bestaat uit een dunne laag aluminium, die door middel van vlamspuiten is aangebracht door NiAl Reconditioning in Rijssen. Deze wijze van beschermen van stalen bruggen is nieuw voor Railinfrabeheer. Tot nu toe schrijft de beheerder van de spoorweginfrastructuur zijn eigen verfsysteem voor. Dat is een corrosiewerende coating, die in vier lagen volgens strenge voorschriften wordt aangebracht. De levensduur van dit systeem is tien tot vijftien jaar. Daarna moeten de stalen bruggen worden gezandstraald en opnieuw geverfd. Dat is een dure methode, mede door de milieuvoorzieningen die moeten worden getroffen. Bovendien is de periode van buitendienststellingen aanzienlijk, omdat de bruggen moeten worden ingepakt. Aludeklagen worden aangebracht door het opspuiten van gesmolten aluminium op een gestraald staaloppervlak. Het aluminium wordt gesmolten met een autogene gasvlam of een elektrische vlamboog. Met speciale spuitmonden zijn ook moeilijk toegankelijke plekken te bereiken. Grote oppervlakten van buizen, balken en profielen zijn met een robot te behandelen.

Zelfreparerend

Onderzoek heeft aangetoond dat aludeklagen over een zelfreparerend vermogen beschikken. De opbouw van de aluminium deeltjes is poreus en sluit het staal niet volledig van de omgeving af. Maar het aluminium fungeert als kathodische bescherming voor het staal. De aluminiumoxiden die daarbij ontstaan, sluiten de poriën af. Daardoor heeft de laag een beschermingsduur die gelijk kan zijn aan de levensduur van het te beschermen object, bij bruggen zo’n vijftig jaar. De aludeklagen zijn wat het aanbrengen betreft duurder dan het verfsysteem. Maar een enkele beschermlaag van aluminium tegenover twee of drie keer een verfsysteem aanbrengen is uiteindelijk veel goedkoper. Rijkswaterstaat heeft inmiddels al wel ervaring met aludeklagen. Ze zijn aangebracht op het stalen buizenframe van het geluidsscherm lang de A16 en op de verticale en horizontale aanslagen van de sluisdeuren in Lith. Gedacht wordt nog over toepassing op sluisdeuren en remmingwerken. In Japan, Amerika en Scandinavië worden aludeklagen veelvuldig toegepast.

Reageer op dit artikel