nieuws

Inschuiven tunnel onder spoor on line te volgen

bouwbreed Premium

Komend weekeinde schuift aannemingscombinatie Gebr. De Koning-De Boer Baarn een fiets- en voetgangerstunnel in de spoorbaan in Houten. Het publiek kan het schouwspel ‘live’ volgen vanaf een terras op het dak van het informatiecentrum – maar ook op Internet. Aan beide zijden van de spoorlijn staat een webcamera opgesteld.

“We doen veel aan voorlichting om begrip te kweken bij de omwonenden. De bouw maakt daarbij nog veel te weinig gebruik van informatietechnologie. Ik vind, dat we ons ook in de digitale wereld moeten profileren”, licht projectbegeleider A. van Vliet van De Boer Baarn toe. “NS Railinfrabeheer heeft ook een nieuwsbrief verspreid onder de bewoners van Houten en de lokale pers besteedt aandacht aan het project. In aanvulling daarop hebben we de webcam’s gehuurd. Ze worden bevestigd op een staander aan de westzijde en op een brandtrap van een gebouw aan de oostzijde van de bouwplaats. Bezoekers van de website www.deboerbaarn.nl krijgen elke minuut twee nieuwe beelden te zien.” Het idee om de inschuifmanoeuvre op Internet ‘uit te zenden’ werd door NS Railinfrabeheer enthousiast ontvangen. Op de website staat een korte toelichting bij het project. Helaas bieden de beelden een nogal statisch ‘verslag’ van het spektakel. “De webmaster zal proberen nu en dan op de tunnel in te zoomen”, verzekert Van Vliet. Maar een levendig verslag, bijvoorbeeld van de interactie tussen het publiek en de werknemers, zal het niet worden. De liefhebbers zullen veel geduld moeten hebben om de tunnel op Internet te zien schuiven. De details van spannende momenten (als de tunnel op de verlengde glijbaan schuift en als de tunnel wordt losgelaten nadat de bodem onder de vloer is aangevuld) zullen op Internet nauwelijks te zien zijn. De toeschouwers op de ‘tribune’ zullen er meer van begrijpen, want zij kunnen ook vragen stellen. De digitale camera’s gaan vrijdagavond aan. Maandagochtend om vijf uur beginnen de treinen weer te rijden. In de tussentijd werken 120 mensen aan het verwijderen van de rails, uitgraven en uitvlakken van de grond, aanbrengen van een verlengde glijbaan op houten dwarsliggers, schuiven en positioneren van de ter plaatse gestorte tunnel, opvullen van de open ruimte onder de vloer en het herstellen van de spoorbaan.

Planning De planning is opgesteld volgens de ‘critical chain method’ en de ‘theory of constraints’ (toc). Mocht een werkdeel eerder gereed zijn dan verwacht, dan kan de volgende ploeg gelijk aan de slag, zonder dat er kostbare tijd verloren gaat. Bij de tribune staat wel een patatkraam, maar alcohol is taboe. Wie een biertje wil drinken bij het fascinerende schouwspel, moet thuis blijven en de beelden op Internet volgen.

Reageer op dit artikel