nieuws

Hydrauliek verlicht druk sneeuwploeg

bouwbreed

Sneeuwruimen met een Unimog veroorzaakt tegenwoordig minder slijtage aan bestrating en ploegblad. Mercedes-Benz rust de voertuigen uit de series U 300/U 400 uit met een hydraulisch compensatiesysteem.

Dat vermindert de druk van de schuiver op de wegverharding. Het blad van een sneeuwruimer weegt zo’n 800 tot 900 kilogram. De bestuurder bepaalt met de zogeheten sneeuwploegontlasting hoeveel procent daarvan op het wegdek rust. Dat getal kan nooit nul zijn omdat er een minimumdruk nodig is om vastgereden sneeuw van de bestrating te halen. Een ‘gewichtloos’ blad veroorzaakt bovendien teveel schommelingen en dus een grote belasting op het chassis. Een Unimog uitgevoerd als sneeuwruimer vergt aan de voorkant acht hydraulische aansluitingen die de ploeg in de gewenste positie brengen. Het blad dekt de lichtbundel van de standaardkoplampen af. In deze uitvoering moet de gebruiker twee extra schijnwerpers laten monteren.

Reageer op dit artikel