nieuws

Herkenning leidt tot erkenning

bouwbreed Premium

Het verschijnsel ‘huisstijl’ is niet meer weg te denken uit de hedendaagse bedrijfsvoering. Het heldere, eenduidige voorbeeld gaven begin jaren zestig ‘instituten’ als KLM, Spoorwegen, PTT en Randstad. En een aannemer: HBG.

Met steeds meer nieuwe partijen, fusies en allianties is het dringen in ondernemersland. Er gaat geen week voorbij of we moeten kennismaken met verse spelers, of we willen of niet. Huisstijl is een managementinstrument, erop gericht een onderneming duidelijk te positioneren. Continuïteit is daarbij een sleutelwoord. Kameleongedrag wordt afgestraft. In twintig jaar tijd veranderde de ‘Spaarbank voor de stad Amsterdam’ eerst in ‘Centrum Bank’, toen ‘VSB-bank’ en nu weer in ‘Fortis Bank’. Dat kost klanten. Een in alle presentatiemiddelen doorgevoerde eenheid van stijl levert synergie op. Aan het visitekaartje herkent men de shovel, de helm is een broertje van de bouwkeet, de generator een volle neef van het briefpapier.

‘Voor de mooi’

Een sterk en uniek visueel beeld – goede kleurstelling, duidelijke belettering, zorgvuldige uitvoering – is bepaald niet alleen een ‘net pak’. Belangrijk voordeel van een doortimmerde huisstijl is dat goed is nagedacht over veel materiële zaken en het gewenste imago. Daardoor kan tot in lengte van jaren gebruik worden gemaakt van een pakket van basisafspraken, die gelden voor alle uitingen van de organisatie. Gevolg: nooit meer langdurige briefings over wat men moet bestellen op dit gebied, geen moeizame ontwerpprocessen vanuit het luchtledige, geen discussies meer over kleuren, materialen en de algemene vormgevingsprincipes. Men kan zich volledig concentreren op wat er nú nodig is. Er is referentiemateriaal om te zien of het nieuwe ontwerp voldoet aan het programma. Goedkeuring kan eenvoudig zijn, omdat je je kunt richten op de specifieke kanten van déze variant van het ontwerp. Past deze advertentie of toiletcabine bij wat we al hebben, sluit hij aan bij onze ‘normen’? Toen Nederland nog op de kleuterschool van de huisstijlen zat, in 1970, liet HBG zich door het Haagse ontwerpbureau Tel Design al de huisstijl aanmeten die het bedrijf tot op de dag van vandaag voert. Het groen en oranje (waar nodig ondersteund met wit en zwart) beheersen nog steeds het beeld. Het einde van deze huisstijl is ook nog niet in zicht. Uniek in de bouwwereld en behoorlijk zeldzaam in dit land. Op iedere bouwlocatie waar ondernemingen uit de groep aan de slag zijn is HBG overduidelijk aanwezig. In binnen- en buitenland. De ontwerpers speelden intelligent in op de grote verscheidenheid en de lengteverschillen van de bedrijfsnamen. Ze ontwikkelden een flexibel modulair element dat iedere naam – van a & n tot woestenburg & vd meer – op gelijkwaardige wijze een plek biedt. De eenheid van presentatie wordt daarbij op geen enkele wijze ondergraven, en dat is merkwaardig. Wie de HBG-formule kent, herkent ogenblikkelijk de hele trits dochters.

Onderhoud

Zo’n waardevolle continuïteit kan alleen maar floreren als het topmanagement bereid is de huisstijl blijvend een goede post op de begroting te gunnen. Niets schadelijker voor een huisstijl dan ‘ondervoeding’.Periodiek onderhoud is voor alles op de bouwplaats een noodzaak; bij HBG en andere bedrijven die hun huisstijl met zorg omringen kan de uitvoering van dat onderhoud nauwelijks nog vragen oproepen. Het hoe en waarom is binnen de eigen organisatie genoegzaam bekend. Huisstijl gaat natuurlijk altijd over geld. Soms over veel geld. Maar de duurste huisstijl is geen huisstijl. Het duurde niet minder dan vijfentwintig jaar voor een bescheiden revisie voor de HBG-stijl nodig was. En dan nog alleen met betrekking tot het dagelijks gebruiksdrukwerk, dat aangepast moest worden aan het eeuwige kopiëren, aan fax, tekstverwerker en Internet. Nog altijd onder regie van Tel Design, kwam er een nieuwe Huisstijlwijzer om internationaal de wijzigingen toe te lichten en vast te leggen. In Nederland werd een en ander aan het hele bedrijf gepresenteerd. Voor de buitenlanden maakte men een video in Engels en Duits.

Regionaal

Ook voor kleinere ondernemingen is het nut van een huisstijl evident. Juist zij die lokaal of regionaal opereren, kunnen letterlijk ruimschoots aan de weg timmeren met ‘gehuisstijlde’ bouwborden, bouwketen, voertuigen en kranen. Naamsbekendheid speelt op dat niveau zeker een grote rol. Als een bedrijf goed bekend staat, is het tegelijk ook goed bekend als potentiële werkgever – een belangrijk aspect in deze tijden van een moeilijke arbeidsmarkt.

Stijl

Wie zijn zaken serieus neemt, besteedt aandacht aan zijn presentatie: de huisstijl. Ben Bos, grafisch ontwerper en expert op dit gebied, belicht in een serie artikelen wat de bouw presteert en nog kan leren. Vandaag deel 1.

Reageer op dit artikel