nieuws

Duitsland investeert in spoor miljarden extra

bouwbreed Premium

De Duitse bondsregering schuift spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) voorlopig jaarlijks tussen de 2,2 en 2,8 miljard gulden toe voor het instandhouden en verbeteren van de infrastructuur.

In een gemeenschappelijke verklaring stellen verkeersminister Klimmt en DB-directeur Hartmut Mehdorn dat het geld hard nodig is voor het bereiken van het erkende overheidsdoel om meer transport af te wikkelen via het spoor. De miljarden komen beschikbaar uit het rentevoordeel dat de Duitse regering put uit de veilingopbrengsten van de UMTS-fequenties.

Tien jaar

De geldstroom naar het Duitse spoorwegbedrijf zal minimaal tien, maar mogelijk vijftien jaar blijven vloeien. Daardoor ontvangt Deutsche Bahn een bedrag dat kan oplopen tot 42 miljard gulden. Voorwaarde is wel dat de spoorwegmaatschappij ook intern orde op zaken stelt en in de periode tot 2004 het rendement van de onderneming op een acceptabel niveau brengt.

Trajecten

De verhoging van de staatsbijdrage aan Deutsche Bahn zal gebruikt worden voor de verbindingen van Berlijn met Frankfurt aan de Oder, Rostock en Hamburg. Ook wordt geïnvesteerd in de trajecten Offenburg – Bazel, München – Freilassing en Saarbrücken – Mannheim. Nog deze maand zal Deutsche Bahn verdere concrete plannen benoemen. Om de resultaten van spoorwegdochter en beheerder van de infrastructuur DB Netz te ontzien, wordt het geld niet langer zoals tot dusverre gebruikelijk door middel van renteloze leningen, maar in de vorm van subsidie op te bouwkosten uitgekeerd.

Reageer op dit artikel