nieuws

Busbaan Zuidtangent gewoon van beton B35

bouwbreed Premium

De busbaan van de Zuidtangent heeft een ongewone constructie. Het beton is vijfenveertig centimeter dik, maar slechts de onderste vijfentwintig centimeter is gewapend. Toch bestaat het wegdek uit gewoon geveegd beton. Geen krimpnet, geen vezels, geen zaagsneden en geen dilataties.

Ballast Nedam Grond en Wegen verwacht geen problemen. “De bovenste twintig centimeter is niet gewapend, omdat er later eventueel tramrails in het wegdek opgenomen moet kunnen worden”, legt commercieel manager ing. H.B. Brouwer uit. “De constructie is daarom van beton zonder krimpvoegen, deuvels of zaagsneden. Het oppervlak wordt alleen maar geveegd.” Er zijn wel proeven gedaan met uitgewassen beton, in verband met de geluidsbelasting. Brouwer: “In de praktijk zijn de resultaten van uitgewassen beton echter zeer wisselend. Het mogelijke voordeel is minimaal en de uitvoering is zeer gevoelig. Er is ook niet voor zeer open cementbeton gekozen, maar gewoon voor beton B35. Dat is in deze dikteverhoudingen, met alleen wapening onderin, nog niet eerder vertoond.” De Zuidtangent is de naam van de busbaan, die over enkele jaren een verbinding vormt van IJburg (het oosten van Amsterdam) via de Bijlmer, Schiphol, Hoofddorp en Haarlem naar Velsen.

Floriade

Over het kerntraject (van Amsterdam Bijlmer naar NS-station Haarlem) wordt in 2001 al proefgereden. Op 1 april 2002 begint de Floriade. Voor deze internationale tuinbouwtentoonstelling worden tijdelijk twee extra haltes ingericht op Schiphol. Volgens een voorlichtster van het informatiecentrum ‘De Groene Golf’ in Cruquius wordt de Zuidtangent een groot succes. “De autospits van Haarlem en Hoofddorp naar Schiphol is nu al een ramp. Er komen 17.500 woningen bij, in de Vinex-wijken Floriande, Vijfhuizen, West-Hoofddorp en Nieuw-Vennep. In het zuidoosten van Hoofddorp wordt de kantoorwijk Beukenhorst uitgevoerd. Het wordt hier dus verschrikkelijk druk.” Ballast Nedam Grond en Wegen werkt aan het deel van de Zuidtangent tussen de Hoofdvaart en Schiphol. Brouwer: “De constructie van de busbaan bestaat uit minimaal 50 centimeter zand, 25 centimeter betongranulaat en een werkvloer van asfalt voor het stellen van de wapening en daarop de vijfenveertig centimeter beton. De snelheid van werken wordt bepaald door de capaciteit van de betoncentrale. Het toeslagmateriaal is steenslag, schots graniet. Het transport van het beton valt niet op, het wordt niet met betonmixers vervoerd, maar in vrachtwagens gereden, in een bak gestort en voor de paver geschept. Een bak is goed voor drie tot vier meter baan, elke dag leggen we 200 tot 250 meter aan, zo’n 800 tot 900 kubieke meter.” De paver is 8,80 meter breed en hoefde nauwelijks te worden aangepast. “Het is een soort brug met een glijbekisting en een ploegschaar die het beton spreidt. De enige aanpassing die we hoefden te doen is het verhogen van de zijschotten en het verbreden met standaard hulpstukken”, legt hoofduitvoerder A. van Steenbergen uit.

Boogstraal

De kosten van het kerntraject bedragen ongeveer 550 miljoen gulden. Dat wordt uiteraard niet alleen aan de betonnen busbaan besteed. Elders worden bijvoorbeeld zes kunstwerken uitgevoerd door de bouwcombinatie Ballast Nedam en Strukton Betonbouw. Spanbeton uit Koudekerk levert prefab betonnen kokerliggers met een boogstraal van honderd meter. Dat is een noviteit, want tot nu was een boogstraal van 200 meter het minimaal haalbare. Overal in de gemeente Haarlemmermeer zijn bouwprojecten in uitvoering. “We noemen het nu de grootste bouwput van Nederland”, zegt Brouwer. Bij Schiphol begint zich de A5 af te tekenen. “Die wordt doorgetrokken naar de Coentunnel, dat is nu wel zeker.” Volgens de voorlichtster zal de Zuidtangent in 2008 niet minder dan 125.000 reizigers per dag verwerken. Zij worden door volautomatische panelen geïnformeerd over de aankomst van de volgende bus. Onder de busbaan ligt al een loze kabelkoker. Brouwer: “Wat er precies in komt, weten we niet. Hij is voor de toekomstige telematica.” Traject van de Zuidtangent. Het traject Hoofddorp-Hoofdvaart/de Kruisweg is nu in uitvoering.

Verbinding kent bijzondere constructie

Reageer op dit artikel