nieuws

Putdeksels snel weer op straatniveau

bouwbreed Premium

Handelsonderneming Aarse vraagt in samenwerking met het Duitse ingenieursbureau PWT de aandacht voor een – in Nederland – nieuwe methode voor het op straatniveau brengen van verzakte putdeksels. Die methode is niet alleen effectief, maar werkt bovendien razendsnel.

De doorgaans toegepaste techniek, waarbij gebruik gemaakt wordt van niet krimpende gietmortel, biedt weliswaar een solide en duurzame oplossing, maar heeft een lange droogtijd als nadeel. De weg moet daardoor langdurig afgezet blijven en voor de werklieden is de reparatie erg tijdrovend. In Duitsland wordt al sinds 1980 een veel vlotter procédé toegepast. Met behulp van een speciale, sneldrogende, cementgebonden gietmortel is men in staat een putdeksel in een recordtijd van tussen de 30 en 45 minuten (afhankelijk van de weersomstandigheden) weer op straatniveau te brengen. Met een roerstok die op een boormachine van zo’n 700 Watt is geplaatst, wordt de mortel in één à twee minuten vermengd met water. Vervolgens wordt de bijzonder vloeibare mortel via een vulbuis in een oppompbare vulband gegoten die rondom de rand van de put is bevestigd. De spleet die de verzakking van het deksel veroorzaakt, wordt daardoor volledig opgevuld. Na ongeveer een kwartier kan de band verwijderd worden en wordt de afdekking weer op zijn plaats gebracht.

Opgevuld

Mocht de asfaltdeklaag bij het lichten van het deksel beschadigd zijn, dan kunnen de barsten naadloos worden opgevuld met vloeibaar asfalt dat is vermengd met een mineraal- en bitumenmengsel. Om de bereikte tijdwinst te behouden, is het wel noodzakelijk dat het vloeibare asfalt een vergelijkbare uithardingstijd heeft. Een klein uur na aanvang van de werkzaamheden is de rijbaan weer open voor het verkeer. De belastbaarheid van de cementgebonden gietmortel is dan al circa 15 Newton per vierkante millimeter. J.A. Aarse van de gelijknamige handelsonderneming: “Ik heb een – eerlijk gezegd nog wat oppervlakkig – marktonderzoekje gedaan bij gemeenten en wegenbouwers. Tot mijn grote verbazing toonden zij zich niet buitengewoon geïnteresseerd. De tijdwinst leek hen niet zo aan te spreken. ‘Die weg moet toch open. Dat is nu eenmaal niet anders’, was de meest kenmerkende reactie die ik kreeg. Ze lijken de voordelen niet te willen inzien omdat de besparing door de dramatisch verkorte wegafzetting niet direct is terug te vinden in de rekening of de opbrengsten. Ikzelf vind dat vreemd en wat kortzichtig.”

Handelsonderneming Aarse, Dronten, (0321) 382702.

Reageer op dit artikel