nieuws

Toch vrije busbanen in Hilversum

bouwbreed Premium

De kogel is door de kerk. Hilversum is na lang geworstel tot de slotsom gekomen dat de vrije busbanen er toch maar moeten komen. Voor de aanleg krijgt het bestuur 23 miljoen gulden subsidie.

In afgelopen weken werden de voors en tegens van de speciale tracés telkens weer uitgesteld om ze vervolgens opnieuw tegen het licht te houden. Het verlossende woord is uiteindelijk via soufflerende Haagse afgevaardigden gesproken. CDA-Tweede Kamerlid Van der Hoeven en de leden van de Eerste Kamer Platvoet (GroenLinks) en Bierman (VVD) formuleerden een compromisvoorstel waardoor het bestuur langzaam maar zeker overstag ging. De twee vrije busbanen, die vanuit het centrum naar het noorden en zuiden van Hilversum in twee richtingen bereden zullen worden, komen uit pragmatisch oogpunt direct naast het spoor te lopen.

Extra oprit

De zuidoosttak zal met een extra oprit aansluiten op de A27, de tak van het noordelijk deel sluit aan op de weg van Hilversum naar Bussum. Een onwaarachtig plan, oordeelden niet alleen politieke tegenstanders, ook de burgerij kwam massaal in opstand. De verkeerswethouder Heller, die het plan heilig verklaart, wil daar niet te veel over horen. “Met die weerstand valt het wel mee. Op dit moment ondervindt het busverkeer veel last van verkeersopstoppingen. Met de nieuwe busbanen bied je deze vervoerders vrije doorgang, waarmee tevens de drie belangrijkste werkgelegenheidslocaties, het Media- en Arenapark alsook het centrum zijn bediend.” De bussen zullen met een frequentie van vijf keer per uur rijden. Bussum en Huizen moeten op den duur ook meedoen, is het streven. Om zo een hele cirkel van oponthoudvrij vervoer door het Gooi te krijgen.

Reageer op dit artikel