nieuws

Oppositie niet gediend van bemiddelaar tunnelfraude

bouwbreed Premium

De oppositiepartijen CDA en GroenLinks in de Tweede Kamer nemen geen genoegen met het voorstel van de Nederlandse Spoorwegen een bemiddelaar aan te stellen in het conflict over de vermeende fraude bij de bouw van het tweede deel van de Schipholtunnel. CDA-Kamerlid Leers en zijn GroenLinks-collega Van der Steenhoven vinden dat het spoorwegconcern, dat opdrachtgever was van de bouw, te gemakkelijk roept van niets te hebben geweten.

“De NS moeten toegeven er bij betrokken te zijn geweest. Er moet een serieus voorstel komen voor terugbetaling van de extreem hoge winst. Desnoods verhalen de NS dat bedrag op de aannemerscombinatie”, aldus Van der Steenhoven. Halverwege vorige maand stuurde minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat de NS-directie een brief met het verzoek een bedrag van rond 80 miljoen gulden terug te betalen. Dat geld zou ten onrechte zijn verdiend met de bouw van de tweede Schipholtunnel. Volgens de minister is afgesproken dat slechts een winst van 2,5 procent zou worden behaald. In werkelijkheid toucheerden de bouwers Strukton (een honderd procent deelneming van de NS) en HBW (nu HBG) een bedrag van 94,9 miljoen gulden ofwel een winst van 18,9 procent. Om de hoge winst te maskeren werkte de aannemerscombinatie met valse facturen.

Verschuilen

De NS geven in een afgelopen week uitgegeven persbericht onomwonden toe dat sprake is van een ‘onmiskenbaar forse winst’. De NS-directie verschuilt zich echter achter de verklaring dat vooraf tussen opdrachtgever en aannemer vaste bedragen zijn afgesproken. “De aannemers hebben daarmee het risico gedragen van winst of verlies. Dat is in dit geval op winst uitgedraaid. Door de vaste prijzen werd voor de opdrachtgever het risico op kostenoverschrijdingen geëlimineerd. In de subsidieaanvragen van de NS aan de minister zijn geen bedragen ten onrechte opgenomen. Van verschuldigde betalingen door de minister via de NS aan de aannemerscombinatie is dan ook geen sprake geweest”, aldus het persbericht. De NS menen dat het goed zou zijn nu een ‘mediator’ aan te wijzen. Het bedrijf ziet dat als een oplossing die recht doet aan de belangen van alle betrokken partijen. Strukton en HBW willen er aan meewerken. De NS-top gaat er van uit dat een bemiddelaar ook een goede keuze is omdat het volgen van de juridische weg “naar verwachting een zeer moeizame” operatie zal zijn. Overigens halen de NS in ongekend felle bewoordingen uit naar het eigen bedrijf Strukton en HBW. Het spoorconcern vindt het “ronduit ergerlijk” dat de in de Combinatie Schiphol Spoortunnel (KSS) deelnemende aannemers de hoge winst hebben willen versluieren met valse facturen. De NS blijven bij hun verklaring dat ze geen weet hadden van die neprekeningen.

Onschuld

CDA-Kamerlid Leers snapt niet veel van de opstelling van de NS. “Ik neem met dat voorstel voor een bemiddelaar geen genoegen. Het concern heeft problemen in eigen huis en wil een ander ze laten oplossen. Dat kan niet. De NS-directie speelt de vermoorde onschuld en draait nog steeds om de hete brij heen”, zegt hij. Onduidelijk is nog hoe PvdA, VVD en D66 over het NS-voorstel denken. De woordvoerders van de regeringspartijen waren vrijdag niet voor commentaar bereikbaar. Minister Netelenbos neemt volgens haar woordvoerder Wester, pas in de loop van volgende week een standpunt in. “We zullen de kwestie nauwkeurig bestuderen”, zei hij.

Reageer op dit artikel