nieuws

MTC de grens over om te overleven

bouwbreed Premium

“Ik verwacht dat over een jaar of vijf meer dan de helft van onze omzet van buiten Nederland komt. Dat is nodig om te overleven. Er bestaat toenemende belangstelling voor mobiele loopkatkranen, juist ook in het buitenland. Daar moeten we op inspelen”, zegt B. Heystek (48), directeur van MTC.

MTC staat voor Mobile Tower Cranes. Maar dat laatste is er later bij verzonnen. Heystek: “De Kamer van Koophandel wilde niet MTC sec inschrijven. Het moest ergens voor staan. Nou, vooruit dan maar. Voor ons was belangrijk dat we op de machines iets met de M van Munsters konden doen.” Al bij de eerste plannen voor de verhuizing (MTC verruilde een half jaar geleden de geboortegrond Erp voor een nieuw pand op bedrijventerrein De Amert in Veghel) stond voor Heystek vast dat ook de naam GIS Munsters moest veranderen. GIS stond immers voor een bijna vergeten verleden met Geveke. Munsters staat wel als een huis als merknaam en blijft dus gehandhaafd. Als bedrijf stond de naam na een twintigjarige periode van overnamen en faillissementen niet direct voor financiële ‘stevigheid’.

Fundament

Tijd voor een nieuwe doorstart dus, met een nieuwe naam. Hoewel, honderd-procenteigenaar Begemann Groep van bedrijvendokter Joep van den Nieuwenhuyzen heeft laten blijken niet afwijzend te staan tegenover een verkoop of een management buy-out. “Maar er ligt een stevig fundament”, zegt Heystek. “Financieel zijn we gezond, we hebben vorig jaar een heel beste omzet gedraaid, met een aansprekend netto-resultaat.” “We zullen ons in de toekomst vooral richten op innovaties en inspelen op veranderingen in de markt. Het serviceapparaat wordt verder ontwikkeld en door preventief onderhoud, periodieke BMWT-keuringen en permanente bijscholing van bedienend en onderhoudspersoneel willen we een bijdrage leveren aan veilig werken in de bouw.”

Hydraulisch

Een voorbeeld van innovatie is de nieuwe mobiele loopkatkraan ABK 35-70. Aan het prototype wordt op de werf in Veghel hard gewerkt. Op de open dag die MTC in het najaar wil houden, moet de kraan ten doop worden gehouden. Hij wordt toegevoegd aan de huidige generatie mobiele loopkatkranen: de drieassige Munsters ABK 30-55 en de vierassige Peiner ABK 42-80. Het bijzondere aan de kraan is dat het oprichten volledig hydraulisch gebeurt, in tegenstelling tot de voorgangers, die alle met kabels worden opgericht. Maar dat blijkt voor de huidige tijd kwetsbaar. In de ABK 35-70 zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektronische besturing en aandrijving ingebouwd. Dat zal zorgen voor een gunstige capaciteit in verhouding tot de gieklengte. Heystek verwacht veel van de machine: “Deze kraan is goed concurrerend met de twee andere die in Nederland op de markt zijn (Spierings en sinds kort ook Liebherr, red.). De maximale hijscapaciteit is zes ton en de haakhoogte is 23 meter. Op de maximale vlucht van 35 meter hijst de kraan altijd nog twee ton. We zitten daarmee in een segment dat heel breed inzetbaar is.”

Stukwerk

“In principe leveren we stukwerk. De kraan is in diverse uitvoeringen leverbaar. Min of meer standaard is de drieassige onderwagen van Ginaf, maar er is ook een zogenoemde aannemersuitvoering zonder kenteken en een uitvoering op een in breedte verstelbare rupsonderwagen.” MTC richt zich in de productie in toenemende mate op het assembleren van componenten. Heystek: “Het moeten dan wel hoogwaardige componenten zijn van gespecialiseerde subcontractors. Zo bouwen we de onderwagen zelf van onderdelen die we kant en klaar van Ginaf betrekken, inclusief de DAF- motor. Het rupsonderstel, waaraan nu wordt gewerkt, heb ik in Italië gekocht.”

Levertijden

Een lastig punt blijft, ook voor Heystek, de levertijden. Wie een kraan bestelt, moet zeker driekwart jaar geduld hebben voordat kan worden geleverd. Dat is voor de afnemer weliswaar lastig, maar het wijkt niet af van wat de concurrentie op dat gebied presteert. “Onze klanten zijn voornamelijk kraanverhuurders”, zegt Heystek. “Die weten hoe de markt in elkaar steekt. We kunnen niet meer dan twintig, hooguit 25 machines per jaar bouwen en onze orderportefeuille is momenteel goed gevuld. Bovendien is geen enkele machine standaard. Elke klant heeft zijn eigen specifieke wensen, waaraan we natuurlijk voldoen. Dat kost tijd. We zijn nu eenmaal geen lopende-bandfabriek, maar een hoogwaardig, gespecialiseerd productiebedrijf. En daar zijn we trots op.” Dorpssmederij Net als bij beroemde (land)bouwmachineproducenten als Liebherr, Lamborghini en John Deere is een dorpssmederij de bakermat van MTC. In 1922 vestigde Johan Munsters zich in Erp als dorpssmid. Hij besloeg paarden, maakte agrarisch gereedschap en zelfs huishoudelijk bestek en was ook een kei in siersmeedwerk. Maar de mechanisatie sprak hem aan en in 1929 al maakte hij dorsmachines met motoraandrijving. Toen Johan Munsters in 1944 overleed, zetten zijn drie zoons August (Broer genoemd), Willy en Leo de zaak voort. In 1948 breidden zij de productie uit met opzakmachines, mestverspreiders, tractoren en andere machines. Begin jaren vijftig kwam de eerste trekker op de markt: de zeer Spartaanse MCE (Munsters Constructie Erp), een petroleumgestookte 24 pk tractor, ook verkrijgbaar als frontstuurtrekker en dus tevens als vrachtwagentje bruikbaar.

Bouwliften

Na een succesvolle periode als bouwer van interne transportbanden begon Munsters in de jaren zestig met de productie van bouwliften en zelfrijdende bouwkranen. Munsters maakte, speciaal voor een woningbouwplan in Den Bosch, een bouwkraan op een aangedreven rupsonderstel, dat toentertijd opzien baarde. Het bedrijf bloeide, tot begin jaren zeventig. In 1972 nam de Britse financier Fillmore & Security de zaak over, in 1974 werden productie (Munsters Erp) en verkoop en service (Geveke Uden) gesplitst. Munsters ging in 1976 over naar De Jong Vianen, ging in 1980 failliet en werd in 1981 overgenomen als Munsters HMC door Mulder Tegelen, dat ook HMC Oosterhout en Mason Eindhoven omvatte.

Failliet

In 1991 werd Munsters HMC failliet verklaard, totdat de Begemann Groep het bedrijf kocht en weer samenvoegde met de opvolger van Geveke, Gis Bouwmachines. Geveke Uden was in 1984 aan het management verkocht en als Gis Bouwmachines in 1986 door de Begemann Groep overgenomen. In 1992 schiep Begemann GIS Munsters, dat het nieuwe millennium ingaat als MTC. Barend Heystek (“We hebben moeilijke jaren gehad, totdat trouwe klanten, onder wie Verhoeven Werkendam, weer orders plaatsten”) is zo’n beetje met beide bedrijven meegegroeid. In 1982 begon hij als onderhoudsman bij Geveke Uden, ging na een paar jaar de verkoop in, volgde bij Munsters servicemanager Leo Spierings op, bleef in 1991 na het faillissement bij Munsters en was verkoopleider tot 1994. Nu is hij directeur. Aan het prototype van de ABK 35-70 wordt hard gewerkt. B. Heystek: “Voor ons was belangrijk dat we op de machines iets met de M van Munsters konden doen.”

Reageer op dit artikel