nieuws

‘Hijsconstructie voor dak komt me heel bekend voor’

bouwbreed Premium

“De hijsconstructie die bouwbedrijf Wilma heeft ontwikkeld voor scharnierende dakkappen komt me heel bekend voor. Ik heb zelf een vergelijkbare uitvinding al eind jaren zeventig gedaan.” Dat zegt A. de Visser, adjunct-directeur van de Walcherse Bouw Unie BV in het Zeeuwse Grijpskerke.

“Ik las in Cobouw van 2 mei met interesse het artikel onder de kop ‘Wilma ontwikkelt hijsconstructie voor scharnierende dakplaten’. Ons bedrijf heeft bij de bouw van 247 woningen in de wijk Bossenburg in Vlissingen deze methode reeds bedacht en in praktijk gebracht”, aldus De Visser. “Het project is uitgevoerd in de periode van april 1977 tot mei 1979. Meer dan twintig jaar geleden dus. Onze constructie was een beetje eenvoudiger dan het hijstoestel dat in Cobouw is beschreven, maar het idee is zeker niet nieuw.”

Trekbalk

De dakplaten van De Visser, fabrikaten van Hawa in Vuren en Van Riesenhout in Goes, werden op verzoek voorzien van gaten voor de haken. Dat was voor de fabrikanten geen probleem. Als de platen werden gehesen – er waren drie typen, waarvan de langste meer dan elf meter en zelfs voorzien van een kant-en-klaar Velux-dakraam -, werden ze voorzien van een trekbalk. Er werden verschillende ogen gebruikt voor de diverse speciale haken. De Zeeuwse bouwer heeft tal van andere vindingen op zijn naam staan, hij denkt zelf een stuk of tien: “Zo heb ik onder andere een hijstoestel voor prefab schoorstenen ontwikkeld. Ach, je bedenkt af en toe wat om het werk gemakkelijker en sneller te maken. Maar we hebben nooit een octrooi of rechten aangevraagd.” De Visser vat het overigens heel sportief op dat het bedrijf Wilma met zijn vinding wel de publiciteit heeft gezocht: “Misschien hadden wij dat indertijd ook moeten doen. Al is het maar om onze kennis over te dragen aan anderen. Nu heeft Gerrit Osnabrugge het wiel opnieuw moeten uitvinden. Ik wens hem en Wim Feijen veel succes met het verder ontwikkelen en verbeteren van hun hijsconstructie. Want wij hebben die constructie – zelfs in zijn eenvoudige vorm – ervaren als veilig en zeer tijdsbesparend.”

Reageer op dit artikel