nieuws

Infrastructuur zonder littekens

bouwbreed Premium

Spoor- en snelwegviaducten volledig uit de baan bouwen, zonder ook maar iets via tijdelijke bouwwegen aan te voeren. Heerema heeft daarvoor een techniek ontwikkeld, geinspireerd op de offshore.

octrooi nummer: 1011001

octrooihouder: Heerema Elevated Infrastructure BV plaats: Rotterdam

“De clou is dat we niet in een keer de definitieve constructie bouwen, maar die in stapjes opbouwen. Dan kun je vooraan snelheid maken, terwijl je daarachter de constructie versterkt en geschikt maakt voor de uiteindelijke gebruiksbelasting. Dat is een gedachtesprong afkomstig uit de offshore, waar we niet zoals op het land bouwlaag voor bouwlaag afwerken.” Aan het woord is E. Lammertink van offshorebedrijf Heerema, dat de laatste jaren steeds meer op het land actief is. Lammertink staat als een van de vele uitvinders vermeld op de octrooitekst.

Bij de bestaande voorbouwmethoden zijn de palen waarop een viaduct of brug komt te rusten volgens Lammertink meestal al geslagen vanaf het maaiveld. Vaak ook worden veel materialen via belendende bouwwegen aangevoerd en gaan alleen de laatste meters over het kunstwerk in aanbouw.

Dat is duidelijk niet de intentie van Heerema. Die wil alles vanuit de baan bouwen, zonder ook maar een stap naast het trace te zetten. De lichte palen die vanaf het werkplatform vooruit worden geslagen, worden later versterkt of krijgen buren; de tijdelijke liggers worden achterin vervangen door zwaardere exemplaren, waarna de tijdelijke exemplaren weer in het front ingezet kunnen worden. Daarbij komt het aan op een uitgekiende planning en logistiek.

De uit-de-baan-bouwmethode staat in vrij algemene bewoordingen beschreven in octrooi 1011001, dat onlangs werd gepubliceerd. Het zit hem duidelijk niet in een of ander technisch foefje, maar in een complete andere kijk op het bouwen van verhoogde wegen en spoorwegen.

In hoeverre dat met een octrooi waterdicht valt af te schermen, durft Lammertink ook niet te zeggen. “Gelukkig vermeldt het octrooi slechts het topje van de ijsberg aan kennis die we op dit gebied ontwikkeld hebben. Het voordeel van de expertise en ervaring geeft ons sowieso een voorsprong ten opzichte van eventuele concurrenten.”

HSL-Zuid

Bij de aanbesteding van de HSL-Zuid heeft Heerema als deelnemer van de Thalyscombinatie een variant van de nieuwe voorbouwmethode aangeboden. Daarbij wordt geen verhoogd viaduct gebouwd maar een zettingvrije plaat op het maaiveld gelegd om de spoorweg te funderen. De Thalyscombinatie viel helaas buiten de prijzen, maar de aannemers die wel opdrachten kregen, kunnen de projecten in hun eentje niet aan en hebben inmiddels al weer aangeklopt bij het offshorebedrijf. Dikke kans dus dat Heerema de methode toch binnenkort in de praktijk kan bewijzen. Ook bij de stapelweg die het consortium Hoge Snel Weg boven de A1 wil bouwen, gooit de techniek hoge ogen.

Op basis van offshoretechnieken bouwt Heerema verhoogde viaducten zonder ook maar een stap naast het trace te zetten. Ook de funderingspalen worden vanuit de baan geslagen.

Reageer op dit artikel