nieuws

Hele Utrechtsebaan krijgt nieuw asfalt

bouwbreed Premium

den haag – Niet alleen het gerepareerde deel, maar de hele Utrechtsebaan krijgt een nieuw wegdek. “Ze zijn overal bezig met asfalteren. Als het beton van de reparatie hard genoeg is, kan de wegenbouwer ook daar aan de slag”, aldus een voorlichtster van de gemeente Den Haag.

“Wat er ook gebeurt, zaterdagochtend om zes uur kan het verkeer weer gebruik maken van de invalsweg”, verzekert zij. “Het lijkt allemaal goed te gaan. Op plaatsen met spoorvorming zijn delen van het wegdek uitgefreesd en wapeningsnetten boven de voegen gelegd..”

Dat er geen files zijn ontstaan, verklaart de voorlichtster uit het feit, dat de reparatie tijdens de Paasvakantie plaatsvindt. “Elders in het land zijn ook geen files, en dat komt niet door onze verkeersregelaars.”

Op het moment zorgen de regelaars ervoor, dat het verkeer in Den Haag niet volledig vast komt te zitten op belangrijke kruispunten. Misschien kunnen zij ook in de toekomst een chaos voorkomen, als er een ongeval plaatsvindt op de Utrechtsebaan. Meestal raakt de binnenstad verstopt als de automobilisten gebruik moeten maken van alternatieve uitvalswegen. De regelaars kunnen voorkomen dat het verkeer op kruispunten stagneert.

Traditioneel beton

Voor alle zekerheid heeft de gemeente gekozen voor een traditioneel soort beton. De reparatie van beide rijbanen op de plaats van de nieuwe middenpijler voor het kantoorgebouw Equinox had sneller gekund. “Vaak werken we met speciale prefab mortels, die zijn na enige uren al belastbaar. Het probleem is, dat zij tijdens de snelle verharding veel warmte produceren. Bij grotere volumes, zoals in de Utrechtsebaan, kunnen daardoor scheurtjes ontstaan”, aldus A. van Tilburg van het betonreparatiebedrijf Vogel uit Zwijndrecht. Hij begrijpt daarom wel, dat gekozen is voor een traditioneel reparatiesysteem.

“We hebben een mengsel gemaakt waarvan we de ontwikkeling al kenden”, aldus Van Tilburg. Dat wordt bevestigd door betonspecialist V.d. Ham van het kwaliteitslaboratorium van Cementbouw, de leverancier van het beton voor de reparatie van de vloer van de tunnelbak.

Minder lawaai

“Men vroeg ons een sterkte B25 na viereneenhalve dag, dat is honderdenacht uur. Op basis van de rijpheidstheorie hebben we een mengsel gemaakt voor een temperatuur van zeven graden, dat is ongeveer de grondtemperatuur ter plaatse”, legt V.d. Ham uit. “De basis is een gewone B45 beton, milieuklasse 5, consistentiegebied 4, goed vloeibaar. Met een lage watercementfactor om de krimp te beperken. We hebben cement van het type CEM I 52,5 R toegevoegd. “

Beton krimpt altijd en om te voorkomen dat het gerepareerde volume los zou raken van het bestaande beton, zijn ankers ingestort. Er is dan ook geen reden om voor schade te vrezen als het drukke verkeer vanaf zaterdagochtend weer over de Utrechtsebaan raast.

Een voordeel van de operatie is, dat de hele weg nu is voorzien van open asfaltbeton, zodat de geluidshinder voor de nabijgelegen woningen en kantoren mogelijk minder zal worden.

Reageer op dit artikel