nieuws

Fusie goede zaak

bouwbreed Premium

De aangekondigde fusie tussen Boskalis en HBG is een goede zaak. Zeker nu het is gelukt in alle redelijkheid tot overeenstemming te komen. De kans dat de fusie ook echt slaagt, is daarmee aanzienlijk groter geworden. Bij een vijandige overname van HBG door Boskalis, een optie die lange tijd openlag, was de kans op succes heel klein geweest. Met onwillige honden is het immers slecht hazen vangen.

Dat ’s werelds grootste baggeraar en ’s lands grootste bouwer elkaar hebben gevonden, is van groot belang in deze tijd van mondialisering en consolidatie in diverse bedrijfstakken. De meeste bouwbedrijven, die het bepaald niet moeten hebben van een hoge beurswaarde, kunnen niet anders dan kleine acquisities aaneenrijgen. Daardoor ontstaat een bedrijf met het nodige volume, maar ook een bedrijf dat als los zand aan elkaar hangt en waarin nauwelijks sprake is van synergievoordelen. Zeker niet op korte termijn. Daarom is het een voordeel dat nu twee vooraanstaande bedrijven elkaar hebben gevonden.

Dat mag de verdienste heten van Boskalis-topman Van Gelder, die hardnekkig is doorgegaan toen medio vorig jaar langdurige besprekingen afketsten. Op het conto van HBG-voorzitter Veraart kan worden bijgeschreven dat hij pal bleef staan voor de belangen van zijn HBG. Hij wilde per se geen splitsing in natte en droge bouw, mede uit angst dat Boskalis de droge bouw in de etalage zou zetten. Beide partners zijn er inmiddels van overtuigd dat juist de combinatie van die twee in een concern de nodige voordelen oplevert.

Er ontstaat nu een bedrijf dat het beste uit beide segmenten verenigt en dat in staat is om wereldwijd zijn partij mee te blazen. Een bedrijf dat bovendien een dusdanige financiele waarde vertegenwoordigt dat er een goed perspectief is voor de toekomst.

Ook in dat opzicht is de gekozen oplossing een goede zaak. De fusie zal de komende tijd immers de nodige energie vergen van de bestuurderen. De cultuurverschillen tussen de ‘heren’ van HBG en ‘ruwe bolsters’ van Boskalis zijn nog niet met deze ene pennenstreek overbrugd.

Reageer op dit artikel