nieuws

Baden met zicht op Nieuwe Kerk in Delft Eigenaren ontwikkelen historische brouwerij eigenhandig tot woningcomplex

bouwbreed Premium

delft – Er komt nieuw leven in de voormalige bierbrouwerij De Gekroonde P. Het in Delft verstopte industriele complex krijgt, samen met drie omliggende historische panden, een permanente woonfunctie. Het eindresultaat: twintig bovenmaatse appartementen.

Jarenlang was de toekomst van de uit 1895 daterende brouwerij, het bijbehorende ketelhuis, een voormalige huishoudschool en een oude bakkerij aan de Voorstraat onzeker. “Een drama”, vat Dennis van den Broek de eerdere ontwikkelingspogingen kortweg samen. “De vorige eigenaar/projectontwikkelaar zag alleen brood in nieuwbouw. Uiteindelijk besloot de lokale politiek tot behoud van het gebouwencomplex vanwege de cultuurhistorische waarde.”

Als anti-kraakbewoner volgde Van den Broek het gebeuren nauwlettend. Samen met medebewoner Gertjan Doucet zagen ze twee jaar geleden zelf ‘nieuwe’ toekomstmogelijkheden voor hun tijdelijke onderkomen. “Onze opzet paste binnen de visie van de gemeente, die binnenstedelijke herontwikkeling prefereerde”, aldus Van den Broek, die destijds nog bij Multi Vastgoed als projectontwikkelaar in dienst was.

Hun plan voorziet in zeventien woningen door verbouw en drie nieuwbouwwoningen, in totaal zo’n 2500 vierkante meter woonoppervlak. De afgestudeerden van de TU vonden een Utrechtse financier en in februari 1999 werd de koopovereenkomst gesloten. De bouwvergunning kan elk moment op de deurmat vallen. Als alles volgens wens verloopt, gaat de transformatie, waarmee een totale investering van twaalf miljoen gulden is gemoeid, in september van start. Eind volgend jaar kunnen de bewoners dan hun nieuwe onderkomen betrekken.

Buitenruimtes

Anti-kraker, eigenaar en uiteindelijk projectontwikkelaar. De compagnons zijn inmiddels fulltime met hun droomproject, De Gekroonde P, in de weer. Het historische complex behoudt haar prominente plaats. Het metershoge pand zal vier maisonnettes herbergen, waarbij het gewelvenplafond en de liftschacht behouden blijven. De benedenverdieping alleen al is zo’n acht meter hoog.

Van den Broek heeft er al op los gefantaseerd. Hij wijst op de tweede verdieping boven de liftdeur. “Daar ligt de machinekamer, die uit het dak steekt. Als je er een bad plaatst, heb je van daaruit uitzicht op de Nieuwe Kerk zonder dat iemand je kan zien.”

De twee initiatiefnemers kennen elke hoek van het pand. “Het grote verschil met andere ontwikkelaars is onze overmatige betrokkenheid. Uiteindelijk verbouwen we ons eigen huis, waarmee we tegelijkertijd ons visitekaartje willen afgeven.”

Drie keer te dik

De panden varieren van 90 tot 180 vierkante meter, waarvan de prijzen liggen tussen de 4,5 en negen ton. Voor dat bedrag krijgen de toekomstige bewoners in ieder geval geen standaard huis. “Een aantal woningen bestaat uit twee klaslokalen van elk zeven bij tien meter, die haaks op elkaar liggen. Alles is twee keer te groot en drie keer te dik, maar dat heeft wel iets bijzonders.”

De meeste woningen zijn per lift bereikbaar. Het ketelhuis is de enige op zichzelf staande woning binnen het project. De drie nieuwe woningen verrijzen op de plaats van de huidige opstallen.

Maatstaf bij het ontwerp, waarvoor architect Ineke Hulshof in de arm werd genomen, is steeds of ze er zelf in willen wonen. “We denken toch minder commercieel. We hebben een bepaalde visie, waarbij we uitgaan van woonconcepten en niet in eerste instantie van winstoptimalisatie. Zo krijgt elke woning een eigen (inpandige) buitenruimte. Daarnaast kan elk appartement gebruik maken van de gemeenschappelijke ruimte (veertig vierkante meter), die uitkomt op de binnenplaats, en heeft elke hoofdbewoner een eigen parkeerplaats op het binnenterrein.

Sprong in het diepe

Vanaf zaterdag zal een bord met de tekst ’20 x anders wonen’ de aandacht op de komende metamorfose richten. Eind deze maand gaat de verkoop van start.

Hoewel de panden constructief in goede staat zijn, weet Van den Broek uit eigen ervaring dat niet alles is te voorzien. “Uiteindelijk blijven alleen de casco’s overeind. Daarbij is niets maatwerk, dus moet je er met je bouwkosten uit zien te komen. Logistiek gezien kan het ook nog moeilijk worden. Vrachtwagens mogen niet over de Delftse bruggetjes. Als er voor de fundering van de nieuwbouwwoningen palen van twintig meter nodig zijn, kan de vrachtwagen niet de hoek om. De risico’s proberen we te verkleinen door extra tijd en aandacht te besteden aan inventarisatie, planontwikkeling en de uitvoeringsvoorbereiding. De post onvoorzien is een extra vangnet.”

Maar slapeloze nachten heeft hij niet van de hele onderneming. “Het is een sprong in het diepe, maar niet in het duister.”

Reageer op dit artikel