nieuws

Veel tunnels in bedroevend slechte staat Veiligheid laat te wensen over

bouwbreed Premium

brussel – Met de tunnelveiligheid in Europa is het nog altijd bedroevend slecht gesteld. Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerd onderzoek van de Europese automobiel- en toeristische federaties FIA en AIT. Het onderzoek vond plaats in Oostenrijk, Zwitserland, Italie, Frankrijk, Groot-Brittannie, Spanje, Belgie en Duitsland.

Van de 25 tunnels die in deze landen werden gecontroleerd op hun veiligheid, werden er twee “zeer slecht” bevonden en kregen er zes de kwalificatie “slecht”. Negen tunnels waren “acceptabel” en in acht andere gevallen was er sprake van goede veiligheidsvoorzieningen.

Zeer slecht waren de Alfonso XIII-tunnel in Spanje en de Fornaci-tunnel in Italie.

Slecht waren de San Salvatore-tunnel, de Isla Bella-tunnel en de Crapteig-tunnel in Zwitserland. Dezelfde slechte beoordeling kregen de Perjan-tunnel in Oostenrijk, de Tyne-tunnel in Groot-Brittannie en de Fourviere-tunnel in Frankrijk.

Acceptabel was de veiligheid in de Leopold-tunnel in Brussel, de Craeybeckx-tunnel in Antwerpen en de Lermoos- en Tauern-tunnel in Oostenrijk.

De beoordeling “goed” ging onder meer naar drie tunnels in Duitsland (de Elb-tunnel, de Konighainer Berge-tunnel en de Engelberg-tunnel).

Weigering

Vijf tunnel-operators weigerden de inspectieteams toe te laten, waarvan vier in Italie. Daar ging het om de Banzole-, de San Domenico-, de Gran-Sasso- en de Ceis-tunnel.

In Groot-Brittannie lag de operator van de Dartford-tunnel, een van de drukste in Europa, dwars. Bij de controles werd niet alleen gekeken naar verkeerstechnische aspecten, maar ook naar de verlichting, verluchting en dergelijke.

Twee jaar geleden kreeg de Europese Commissie na grote tunnelongelukken (Mont-Blanc) opdracht van de EU-ministers van transport voorstellen te doen voor grotere tunnelveiligheid in Europa. Maar daarvan is tot nu toe bijzonder weinig terechtgekomen.

Reageer op dit artikel