nieuws

Plan tegen files in de Randstad pas over twee weken in kabinet

bouwbreed Premium

den haag – Het kabinet neemt op z’n vroegst over twee weken een standpunt in over het bereikbaarheidsplan van minister Netelenbos (Verkeer). De ministers zijn het onderling niet eens over de te kiezen strategie. Grote vraag is of de nadruk komt te liggen op openbaar vervoer of op meer asfalt.

Ondertussen stromen de wensen en plannen van gemeenten en bedrijfsleven binnen. De een wil miljarden voor openbaar vervoer, de ander astronomische bedragen voor meer asfalt. Deze week kwamen achtereenvolgens de vier grote steden, het bedrijfsleven in Utrecht en Eindhoven en een consortium rond Strukton met voorstellen om de mobiliteit in goede banen te leiden. Het consortium is de enige die geen miljoenenclaim legt bij de minister. De vier bedrijven willen slechts toestemming om boven de A1 tussen Eemnes en Diemen een tolweg te bouwen en brengen zelf een half miljard gulden mee.

Aanvankelijk was de verwachting dat het kabinet morgen zou besluiten over de besteding van tien miljard gulden in de komende tien jaar ter bevordering van de bereikbaarheid van de Randstad.

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht willen vooral geld voor openbaar vervoer. Met tien tot vijftien miljard gulden willen zij de komende tien jaar tal van sporen verdubbelen.

Betaalstroken

Wat wethouder Meijer van Den Haag betreft moet minister Netelenbos bovendien voldoende geld beschikbaar stellen om de A13 te kunnen doortrekken in het centrum van Den Haag. Het Trekvliettrace zou net als de Utrechtsebaan (A12) in de stad moeten eindigen. Meijer verlangt verder doortrekking van de A4 door Midden Delfland.

Het bedrijfsleven van Utrecht ziet veel heil in betaalstroken en benuttingsmaatregelen. Met enkele honderden miljoenen kunnen automobilisten kiezen of ze rond Utrecht in de file gaan staan of niet.

Hoewel het kabinet zich beperkt tot de Randstad, groeien ook daarbuiten gestaag de files. Het bedrijfsleven van Zuidoost-Brabant waarschuwt voor overbelasting van het wegennet rond Eindhoven. De Kamer van Koophandel zoekt de oplossing vooral in de aanleg van extra wegen.

Het totaal aantal files bedroeg vorig jaar 29.226, 19 procent meer dan in 1998. De filezwaarte nam met 10 procent toe.

Reageer op dit artikel