nieuws

‘Ik heb niets aan een volle stand met alleen kijkers’

bouwbreed Premium

amsterdam – “Kijk”, zegt G.J. den Daas van Daas Baksteen Zeddam BV, “het is geen gezelligheidsbeurs. Er wordt hier weinig gelachen, maar we doen wel zaken. En daar staan we hier toch voor. Nee, ik ben niet ontevreden over het verloop van de beurs.”

Het is vrijdagmiddag en het loopt tegen drieen. Nog drie uur en de BouwRAI 2000 zit erop. Quirine Heerkens Thijssen, productmanager van de RAI, zegt aan het einde van de middag een goed glas wijn te gaan drinken. “Niet uit opluchting dat het erop zit”, zegt ze er snel bij, “meer uit tevredenheid. Het is toch allemaal uitstekend verlopen.”

Voor haar op tafel liggen de eerste resultaten van de bezoekersenquete. Daaruit blijkt dat de doelgroep waar de RAI zich met de beurs op richt in groten getale naar Amsterdam is gekomen. Immers, ruim 23 procent is eindbeslisser en ongeveer de helft van de bezoekers heeft een leidinggevende functie.

Overheid, woningcorporaties, projectontwikkelaars, bouwers, ingenieurs en mensen van adviesbureaus, ze zijn dus allemaal weer geweest. In de eerste drie dagen trok de BouwRai 17.089 bezoekers. “Een stabiel aantal”, zegt persvoorlichtster A. Kanters. “Uiteindelijk zullen we zo rond de 23.000 bezoekers uitkomen, iets meer dan het jaar daarvoor.”

Tien miljoen

Zijn er nog opvallende zaken? Heerkens Thijssen: “Nou, bijna zestig procent van alle bezoekers blijkt van plan om binnen een jaar een project uit te voeren en met de helft daarvan is meer dan tien miljoen gulden gemoeid. Dat betekent dat er over het algemeen dus ook grotere opdrachtgevers zijn geweest.”

“Een kwalitatief goed publiek”, zegt ook B. Riemsdijk van Daalderop BV. Zijn bedrijf , gespecialiseerd in elektraboilers en zonneboilers, is voor het eerst op de BouwRai vertegenwoordigd. “We wilden het eens een keer proberen en het is ons niet tegengevallen. Het heeft behoorlijk gelopen. We richten ons met onze producten vooral op adviesbureaus en architecten en we hebben heel wat mensen op de stand gehad. Ze hadden ook gerichte vragen. Zakelijk en goed.”

Contacten

“Zakelijk”, geeft ook H. Splinter van Duco art in ventilation als antwoord op het verzoek een profiel van de beursbezoeker te geven. “Je kunt het succes van de beurs natuurlijk pas achteraf meten, maar we hebben iedere ochtend het bezoek geevalueerd en hebben toch heel wat nieuwe contacten gelegd. Nu is het afwachten wat daaruit voortvloeit.”

De gangpaden in de Deltahal zijn goed gevuld. Langzaam schuifelen de bezoekers langs de stand. Van Donselaar van Vasco zit stilletjes achter zijn tafeltje in zijn ruime stand, die volhangt met radiatoren. “Niet druk? Ach ik heb in de afgelopen dagen heel wat mensen gesproken. En laten we eerlijk zijn: ik heb natuurlijk niets aan een volle stand met alleen maar kijkers.”

Eenvoud

Dat vindt ook C.W.J. van Bemmel van Van Wijnen Groep. De bouwer staat voor het eerst op de BouwRai. “We willen ons toch wat meer op het gebied van projectontwikkeling profileren en dit leek ons een goede gelegenheid.” Van Wijnen heeft het met zijn presentatie gezocht in de eenvoud. Een maquette, de nodige artists impressions van projecten aan de muur, een tafel en een toonbank moesten in die opzet voldoende zijn. Van Bemmel: “Het gaat niet om de grootte van de stand. Het gaat erom dat we hier vooral onze relaties kunnen ontmoeten. En dat is ook gebeurd. Over twee jaar weer? Ja, ik denk van wel.”

Bij het management van de BouwRai kunnen de standhouders nu al een optie nemen op vierkante meters voor de editie in 2002. Heerkens Thijssen: “En ik moet zeggen dat daar al gebruik van wordt gemaakt. Ik verwacht in de loop van volgende week ook nog wel de nodige formulieren binnen te krijgen. En dan gaan we op naar de volgende.”

Reageer op dit artikel