nieuws

Verwarmd proefvak bij Zuidlaren open voor autoverkeer

bouwbreed Premium

Rijkswaterstaat gaat het proefvak op de N34 bij Zuidlaren op 1 april openstellen voor het verkeer. De openstelling maakt deel uit van het project Spinoza, dat hindervrij onderhoud aan wegen met zeer open asfaltbeton (zoab) mogelijk moet maken.

Het project Spinoza (Spoelsysteem innovatief onderhoud zeer open asfaltbeton) vindt plaats als onderdeel van een innovatieproject van Rijkswaterstaat dat gericht is op hindervrij onderhoud van de wegen. Zoab heeft positieve eigenschappen door de open, drainerende structuur. Bij berijden in de regen treedt geen spat- en stuifwater op en bovendien reduceert deze asfaltsoort het geluid van de banden op het wegdek.

Tegenover deze voordelen staan echter ook nadelen. Belangrijk nadeel is dat de holle ruimte in het zoab na verloop van tijd door vervuiling vol komt te zitten. De positieve eigenschappen nemen daardoor af. Ook de gladheidsbestrijding bij ijzel is ingewikkelder dan bij wegdekken met dicht asfaltbeton, omdat bij een open structuur van het wegdek een ander strooiregime noodzakelijk is.

Vier stukken

In het proefvak voor het project Spinoza wordt in de praktijk een systeem getest dat problemen met vervuiling, gladheid en vervorming van asfalt bij hoge temperaturen kan voorkomen. In 1998 is ermee begonnen. Het proefvak is in vier stukken opgedeeld. In drie ervan zit een spoelsysteem, waarmee water – en later wellicht strooizout of reinigingsmiddel – over het wegdek gesproeid kan worden. Het water wordt ook weer opgevangen, waardoor geen extra belasting van het milieu optreedt. Het vierde vak betreft een referentievak zonder spoelsysteem, maar wel met een koel- en verwarmingssysteem. Hiermee kan ongewenste vervorming van het wegdek bij hoge temperaturen worden voorkomen. De warmte wordt afgevoerd en kan in de winter worden gebruikt om het wegdek ijzelvrij te houden zonder dat gestrooid hoeft te worden.

Duurzaamheid

De proeven zijn tot nu toe uitgevoerd op een wegvak dat niet door het verkeer werd bereden. Vanaf 1 april zal het verkeer op de N34 richting Groningen over het proefvak worden geleid. Het verkeer in de richting Gieten blijft gebruik maken van de huidige rijstrook. Doel van de proeven is het meten van de invloed van het verkeer op de werking van de aanwezige installaties en het bepalen van de duurzaamheid van de materialen in het proefvak.

De proef met verkeer over de vakken duurt tot oktober dit jaar. Daarmee is het project volgens de Dienst Weg- en Waterbouwkunde (DWW) nog niet ten einde. Afhankelijk van de resultaten zal besloten worden of nog een proefronde nodig is. Mogelijk worden ook proeven in een ander kader uitgevoerd. Het proefvak is volgens DWW intussen uitgegroeid tot een ‘multifunctioneel’ wegvak, dat voor proeven van uiteenlopende aard geschikt is.

Reageer op dit artikel