nieuws

Parel van de Bijlmermeer

bouwbreed Premium

Het Centrumgebied Amsterdam-Zuidoost, de Bijlmer, ondergaat een drastische gedaanteverwisseling. Het resultaat moet zijn een bruisende locatie met een ruim, afwisselend aanbod op het gebied van winkelen, wonen, werken en uitgaan. Onderdeel van deze metamorfose is het station Bijlmermeer, dat van een kleine naargeestige halteplaats moet uitgroeien tot een futuristische ‘parel in de Bijlmermeer’.

‘Zien en gezien worden’ was de leidraad bij het ontwerp van het station. Arcadis Architecten uit Amersfoort en architectenbureau Nicolas Grimshaw & Partners uit Londen hebben in dat kader gezorgd voor een riante toetreding van daglicht.

Open liften, een open stationshal, de beleving van veel ruimte. Het zijn allemaal zaken die het gevoel van comfort en van sociale veiligheid moeten bevorderen.

Station Bijlmermeer krijgt zes sporen voor de trein en twee voor de metro. De gewelfde kap steunt op grote stalen kolommen.

De ruimte tussen de betonnen spoorviaducten en de hierop gelegen perrons is open gelaten. Hierdoor komt het daglicht tot op de voetgangersstrook onder het station.

Zweven

Van onderaf lijkt het station volgens de ontwerpers te zweven. De betonnen spoor- en metroviaducten en de overkappingen van staal en glas staan volledig los van elkaar. Dit voorkomt dat het hele station gaat trillen als er een trein passeert.

Met de bouw van het station is in totaal een bedrag gemoeid van 278 miljoen gulden. Railinfrabeheer betaalt hiervan ruim 177 miljoen, de rest komt van de gemeente en van het Regionaal Orgaan Amsterdam.

Verder leveren andere partijen, zoals NS Stations, een bijdrage in de kosten van de inrichting van het station en de directe omgeving.

Tijdelijk

Omdat het station tijdens de bouwwerkzaamheden open moet blijven zijn forse investeringen nodig. Zo komt er een tijdelijk station, en worden alle viaducten afzonderlijk gebouwd. Tussendoor worden het oude station en de oude sporen gesloopt.

Het project maakt deel uit van de grootschalige spoorplannen tussen Amsterdam en Utrecht. In totaal is hiermee een bedrag gemoeid van een kleine 2 miljard gulden.

Het gehele project moet in 2006 klaar zijn.

Reageer op dit artikel