nieuws

Een halve liter bluswater minder en tunnel is weg

bouwbreed Premium

Een halve liter bluswater per minuut minder en de tunnel is na een half uur verloren. De slappe Nederlandse grond stelt grenzen aan de technische mogelijkheden voor de bouw van spoortunnels, constateert ing. G.J. Timmer, projectleider veiligheid bij de Betuweroute.

Het is stil in het zaaltje van het Techniek Museum in Delft. De Vrienden van het museum en de leden van Histechnica zijn onder de indruk. Enorm, wat er allemaal wordt gedaan voor de veiligheid van de tunnels in de Betuweroute. Maar waar dit selecte gezelschap van (over het algemeen) hooggeschoolde techneuten nog meer van opkijkt, is dat de grenzen van de technische mogelijkheden in zicht komen. Dat is even slikken voor wie gelooft dat er voor elk technisch probleem uiteindelijk een technische oplossing zal worden gevonden.

Even veilig als een recht spoor door een weiland. Dat is de opgave aan de ontwerpers en bouwers van de Botlek-, en Sophiatunnel en de tunnel onder het Pannerdens Kanaal. Om zo’n hoog veiligheidsniveau te realiseren, moet in nieuwe concepten worden gedacht.

Hoe houden we de brandweer op afstand?. Dat lijkt een absurde vraag, maar bij calamiteiten als een benzinebrand kan menselijk ingrijpen alleen maar tot meer narigheid leiden. “Helpen ligt op het kerkhof. Rennen is het devies”, aldus Timmer op wiens visitekaartje staat ‘projectleider Elektro Technische Systemen en Installaties (ETSI)’.

Computers nemen de beslissingen bij ongelukken. Het systeem ontwaakt zodra een trein in de tunnel tot stilstand komt. “Voordat een (menselijke) veiligheidswachter in de gaten krijgt dat er op een van de beeldschermen iets is veranderd, zijn dertig kostbare seconden verstreken. Veel te lang.” Zo schiet de mens volgens de veiligheidsexpert hopeloos tekort.

Op pagina 3: Brandweer te ‘dom’ voor tunnelbrand.

Reageer op dit artikel