nieuws

‘Benut de oneindige mogelijkheden van water’

bouwbreed Premium

Een drijvende stad met 25.000 inwoners zou perfect passen net boven Nieuwkoop in het Groene Hart. Tijdens het Wereld Waterforum in Den Haag is tot en met dinsdag een maquette te zien met het uitgewerkte plan van Dura Vermeer. “Water als ordenend principe hoeft geen barrière te zijn, maar biedt juist mogelijkheden”, is de stelling van directeur W. Verbaan.

Door aanwijzing van vier calamiteitenpolders is de afgelopen weken beroering ontstaan in het Rivierengebied. Schaars bewoonde gebieden die bij extreem hoog water mogen onderlopen om de druk elders weg te nemen.

“Het is hoog tijd dat wij het water de ruimte geven”, stelt Verbaan. “We moeten stoppen met de gedachte dat water vervelend is, maar juist de oneindige mogelijkheden benutten. Een land als Bangladesh heeft helemaal geen dijken, daar kunnen we veel van leren.”

In de plannen van Dura Vermeer is het water al uitgangspunt bij de inrichting van een gebied. De locatie net boven Nieuwkoop is bewust gekozen in de stedendriehoek Leiden, Haarlem en Amsterdam en ligt in het water. Eilanden sluiten als zeshoeken aan elkaar en bieden ruimte aan alle stedelijke voorzieningen. “Het mag geen slaapstad op palen worden”, verdedigt projectleider R. Fransen het project. Vol trots wijst hij naar de miniatuurstad in het water en de landingsbaan voor de zeppelin. Die moet naast de watertaxi, elektrische karretjes en de fiets het vervoermiddel worden op het eiland. Ook is al nagedacht over energievoorziening, riolering en de gevolgen voor de waterhuishouding van het hele gebied. Het project zou nog veel reken- en tekenwerk vergen, maar is wel degelijk uitvoerbaar.

Ook zijn ideeën uitgewerkt voor drijvende huizen in de Amsterdamse Bijlmer. Stedenbouwkundige D. Lambert heeft midden in de Bijlmermeer een meer ontworpen waarin woningen drijven. Een derde plan is afkomstig van futuroloog R. Das; woonpiramides op palen.

Drijvend Schiphol

Dura Vermeer-directeur Verbaan benadrukt dat de pilotprojecten zijn uitgewerkt om de discussie los te krijgen. Zelf is hij onder de indruk van het drijvende vliegveld bij Osaka in Japan. “Gewoon een drijvende betonnen bak waar vliegtuigen dagelijks landen en stijgen. Zoiets zou ook fantastisch zijn voor een luchthaven in zee”, verheugt hij zich op voorhand. Verbaan studeert momenteel al op de mogelijkheden voor een drijvend Schiphol.

Verder ziet hij grote mogelijkheden voor het gebruik van water bij de aanleg van de Tweede Maasvlakte. “Waarom zou je delen van de havens en opslagloodsen niet laten drijven”, vraagt hij zich af. “Dan kun je de hele discussie over al dan niet inpolderen overslaan.”

Meer over drijven steden is te vinden op de Internet-site van Dura Vermeer: www.drijvendestad.nl

Reageer op dit artikel