nieuws

Treinramp verhevigt discussie veiligheid

bouwbreed Premium

Het treinongeval bij bouwwerkzaamheden aan het spoor bij Brühl leidt in Duitsland tot een heftige discussie over de veiligheid van het openbaar vervoer.

De televisiebeelden roepen sterk het drama van Eschede in herinnering toen op 3 juni 1998 door een kapot wiel in de hogesnelheidstrein ICE 101 reizigers de dood vonden. Op 12 april vorig jaar wierp een bouwklem de beroemde zweefbaan in Wuppertal uit de rails en stierven drie passagiers. Het ongeluk in Brühl vond zondagochtend om 0.13 uur plaats op een steenworp van het beroemde slot Augustusburg uit 1715. Het aantal doden werd gisteren na hertelling bijgesteld van negen naar acht. De centrale vraag in Brühl is waarom de treinbestuurder na aanvankelijk te zijn afgeremd tot minder dan veertig kilometer per uur, voortijdig het tempo weer opvoerde tot de uiteindelijk noodlottige 122 kilometer per uur. Daardoor stormde de trein met veel te hoge snelheid op een wissel af en schoot uit de rails. Hans Heinrich Grauf van het Eisenbahnamt, de staatsdienst voor het spoorwegverkeer, twijfelt niet over het antwoord. “Dat kennen we als automobilist toch allemaal. Op de snelwegen geven we gas als we de bouwplaats bijna voorbij zijn.” Een niet beantwoorde vraag is of het signaal dat – als de bestuurder niet of foutief reageert – een trein automatisch langzaam kan laten rijden, goed gefunctioneerd heeft. Bij het naderen van bouwplaatsen is het aanbrengen van deze borg niet ongebruikelijk. Veiligheidsdeskundigen dringen aan om niet alleen bij het naderen maar ook bij het verlaten van bouwplaatsen elektronische sluizen neer te zetten. Deze laatste staan toe de snelheid weer op te voeren.

Reageer op dit artikel