nieuws

‘Politiek Den Haag neemt het Oosten niet serieus’

bouwbreed Premium

enschede – “Zitten we te ver van Den Haag? Kennelijk, want het Rijk neemt het Oosten niet echt serieus. In de Randstad kunnen een dure fly-over en tunnels van honderden miljoenen worden gebouwd; de investeringen liggen daar vijf keer zo hoog als in het oosten van het land. Directeur ing. F. Oude Nijhuis van Te Pas Infra wil even stoom afblazen over het Randstedelijke denken van Paars. Logisch, want het uitstel van infraprojecten in met name Twente en de gemeentelijke herindeling raakt indirect ook zijn portemonnee.

De omzetgroei van de gww-sector in het oosten van het land blijft achter bij het westen. Daar staat de sector circa 8,5 procent in de plus, terwijl de groei in Twente en de Achterhoek beperkt blijft tot 3 procent. Met de inflatiecorrectie blijft de omzet op peil, maar meer ook niet. Uiteraard liggen de waarden van de projecten in het westen een stuk hoger dan elders in het land, maar dat is niet de enige oorzaak voor het forse verschil. Enkele belangrijke infraprojecten in het Oosten zijn uitgesteld of geschrapt. “De noodzaak tot uitvoering is er, alleen de middelen ontbreken”, vat Oude Nijhuis het kernachtig samen.

Neem bijvoorbeeld de verbreding van de A1, de belangrijkste transportader naar Duitsland. Het Rijk heeft de reconstructie niet meegenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Transport. Dat betekent dat private partijen de klus zullen moeten voorfinancieren. Een dergelijke operatie vergt veel tijd om draagvlak te verwerven.

Hetzelfde geldt ook voor de Twenteroute/Rijksweg 15 van Enschede naar Varsseveld. Voor 2010 valt er geen actie te verwachten. En wat te denken van de Rijksweg 35 van Almelo naar Zwolle? Ook in dit geval moet het bedrijfsleven voorfinancieren.

De verkeersproblemen op deze wegen zijn ernstig te noemen. Dagelijks staan er files en de congestie wordt alleen maar erger. “Straks moeten we op een overvolle A1 extra rijstroken aanleggen. Nou, dat levert dus flinke problemen op voor het verkeer”, voorspelt Oude Nijhuis.

Anderhalf jaar geleden al waarschuwde de directeur in Cobouw voor de nadelige gevolgen van het op de lange baan schuiven van deze infraprojecten. “Bedrijven in de gww-sector zullen voorzichtiger investeren en kunnen hun personeelsbestand niet uitbreiden”, liet hij destijds weten.

De gevolgen vallen nog mee bij Te Pas Infra. Gelukkig behoort het tot de NTP-holding, een groep die niet alleen afhankelijk is van de wegenbouw. Milieutechniek, grondwerk en waterbouw betreffen de andere takken van sport. De NTP-holding heeft vestigingen in Hattem, Enschede, Ommen, Zevenaar en Oldenzaal. In Ommen staat tevens de asfaltcentrale. In Enschede concentreert zich de milieutechniek (grond- en grondwatersanering), terwijl weg- en waterbouw in alle vestigingen wordt behartigd. Sinds september functioneert de vestiging in Zevenaar, die het Gelderse achterland moet bewerken.

Regio

Te Pas Infra concentreert zijn civieltechnische activiteiten vooral in de regio. Met sanering gaat ze over de provinciegrenzen heen. “We zijn niet zo uniek in de wegenbouw dat we landelijk kunnen concurreren. Vooral op provinciaal en gemeentelijk niveau zijn we actief. Wij hoeven echt geen snelwegen te bouwen die 200 miljoen kosten. Onze omzet ligt op 50 miljoen gulden. Projecten van vijf miljoen gulden vinden wij al heel behoorlijk.”

Groot probleem in de sector is de discontinuiteit. “Hierdoor wordt op bepaalde bestekken te scherp ingeschreven, vanwege een overmatige concurrentie. Het enige wapen daartegen is je niet teveel op de openbare aanbestedingsmarkt te begeven.”

Kerngegevens

Omzet: NTP-holding 50 miljoen gulden (Te Pas: 25 miljoen gulden)

Personeel: NTP-holding 180 werknemers (Te Pas: 75 werknemers)

Oprichting: NTP-holding 1 jan. 1997 (Te Pas: februari 1982).

Reageer op dit artikel