nieuws

Kwestie rond Vitesse en Nuon nachtmerrie voor sponsor

bouwbreed Premium

Er staat bij het elektriciteitsbedrijf Nuon zeker geen omvangrijke zak met geld klaar voor de noodlijdende profclub Vitesse uit Arnhem. Het concern is evenmin van plan zijn naam van het shirt te halen. “Het zou laf zijn als we nu afhaken.”

Dat zegt woordvoerster F. Verdeuseldonk naar aanleiding van alle commotie die deze dagen is ontstaan rond het wegsturen van de Vitesse-voorzitter Karel Aalbers. Hem wordt verweten een gat in zijn hand te hebben.

Plotseling lijkt de halve wereld over Nuon heen te vallen. Want juist dit bedrijf, al ruim zes jaar hoofdsponsor van de Arnhemse voetbalclub, krijgt de schuld van het feit dat Vitesse 20 miljoen gulden tekort komt.

Niet Aalbers, maar Nuon drong als hoofdsponsor aan op versterkingen in het veld zonder dat hiervoor geld beschikbaar was. Althans, dat willen de aanhangers van Aalbers de buitenwacht doen geloven. Dit alles resulteerde in anti-Nuon teksten op de tribune als: ‘Nuon rot op’ en ‘We willen Aalbers terug’.

De woordvoerster doet dergelijke uitlatingen af met: “Normaal” en “Ze horen bij het spel”.

Jaarlijks heeft het energiebedrijf ruim tien miljoen gulden in kas voor sponsoring. Acht miljoen daarvan wordt in Vitesse gestoken. “We hebben destijds voor die club gekozen, omdat Vitesse een ambitieus groeiscenario nastreeft. Wij zijn net zo ambitieus. Kortom, Vitesse past bij ons.”

Volgens Verdeuseldonk houdt het bedrijf zich echter niet bezig met het beleid. Wel beschikt het over een vertegenwoordiger in de Raad van Toezicht en is Nuon deze week gevraagd met Vitesse door te gaan, maar dan wel zonder Aalbers. Het ja hierop betekende dat de positie van de Vitesse-voorzitter onduldbaar was geworden.

Schuldenlast

De nu aangestelde interimvoorzitter Jan Konings moet de huidige financiële situatie in kaart brengen. Dan wordt ook duidelijk hoe hoog de schuldenlast is.

Verdeuseldonk: “Maar het moet duidelijk zijn dat we geen bergen geld klaar hebben liggen.”

Dat zelfs de Haagse politiek zich over de kwestie buigt vindt zij vreemd. “Onze investeringen gaan verder niemand wat aan. Het is niet leuk wat er gebeurt, maar het trekt wel weer bij.”

Nachtmerrie

Directeur public relations Rosenboom van Stienstra in Heerlen noemt de affaire in Arnhem ‘een nachtmerrie voor elke sponsor’.

De naam van de makelaar/projectontwikkelaar prijkt op de shirts van Roda JC. “Met Stienstra Beleggingen werken we ook landelijk en je merkt hoe groot de impact is.”

Stienstra zit niet in een Raad van Toezicht. Dat maakt een onafhankelijke blik op Roda mogelijk. “Komt de club om wat voor reden dan ook in opspraak, dan twijfel ik niet en haal direct de naam van de shirts.”

Reageer op dit artikel