nieuws

GTI past en meet met centrale Schiphol

bouwbreed Premium

Schiphol – Passen en meten. Daar komt het project op neer dat GTI Installatietechniek Noordwest uit Amsterdam momenteel uitvoert op Schiphol. Op het dak van de vertrekhallen 1 en 2 komen warmtekrachtinstallaties, koelmachines en ketels. De aanneemsom beloopt zo’n 14,5 miljoen gulden. Op 1 augustus moet de laatste schroef zijn ingedraaid. GTI ontving de opdracht op 16 september.

Met veel passen en meten moest projectleider W. Bout de plaats bepalen van de kraan die de voorzieningen uit en in de machineruimte hijst. De kraan staat op de dienstenbaan voor de beide vertrekhallen. Deze weg vormt tevens het dak van het winkelcentrum Schiphol Plaza. De dienstenbaan valt onder de categorie P60 en kan de belastingen maar net dragen. De kraan staat om die reden op een stalen raamwerk. GTI kreeg ongeveer een week om het te ontwerpen en te laten bouwen. De aannemer kon het wel zelf samenstellen maar besteedde het om redenen van tijd uit aan een scheepswerf in Amsterdam-Noord. Het frame blijft eigendom van Schiphol.

Machineruimte

De machineruimte ligt 75 meter van het hart van de weg op een hoogte van 35 meter boven NAP. Daarin staat een warmte/airconditionercentrale waarmee Schiphol warmte en kracht wil opwekken en gebruik maakt van de warmte die uit de koelmachines vrijkomt. GTI wisselt nu drie ketels, drie koelmachines en randapparatuur als pompen om. De oude installatie stamt uit 1963. De nieuwe ketels leveren al sinds 22 december warmte. Momenteel worden twee gasmotoren van elk 1,5 MegaWatt en 40 ton zwaar geplaatst. De tweede wordt in de loop van deze nacht binnengehesen. Verder komen er vier koelmachines en mogelijk nog een derde gasmotor. De werkruimte blijft daardoor uitermate beperkt. Temeer doordat er ruim 40 vierkante meter rond het hijsluik moet overblijven voor latere takelwerkzaamheden.

Voorfabriceren

GTI renoveert ook het bijbehorende distributiesysteem. De nieuwe leidingen fabriceert de aannemer zoveel mogelijk voor in de eigen werkplaats in Amsterdam-Noord. Dat verkort de bouwtijd en vermindert de overlast in de kantoren. Radiatoren en luchtbehandelingskasten blijven hetzelfde. Tegelijk verbetert de installateur een centrale die het winkelcentrum het hele jaar door koelt. Voor de tijdige levering van warmte kreeg het bedrijf een soort bonus. Bout hoopt ook de koeling op tijd te kunnen leveren omdat de overschrijdingsboete ‘niet mals’ is. De opdrachtgever wil op termijn vier tot vijf gelijksoortige installaties laten bouwen. Het onderhanden zijnde project fungeert welbeschouwd als proef.

Verbruik

Het luchthavenbedrijf verbruikt jaarlijks om en nabij 60 MegaWatt energie. Schiphol overweegt of het energie moet blijven inkopen of zelf moet genereren in warmte/krachtcentrales.

Het project staat onder een aanmerkelijke tijdsdruk. Het draaiboek voor het hijsen geeft per kwartier de werkzaamheden aan en benoemt alle componenten. De locatie is beperkt zodat er maar kleine ploegen van zes tot acht man terecht kunnen. Voor het overgrote deel het vaste Schipholpersoneel van GTI dat al een toegangspas bezit. Het luchthavenbedrijf verstrekt verre van scheutig nieuwe passen. Een aanvraag wordt zo nauwgezet gecontroleerd dat Bout, die niet tot de Schipholploeg behoort, pas na acht weken een pas kreeg. Het strenge veiligheidsbeleid leidde ook tot een verbod op hijsen vanaf de luchthavenzijde.

De immense kraan op het dak van Schiphol Plaza is geplaatst op een stalen raamwerk. Foto: Dijkstra

Reageer op dit artikel