nieuws

Franse Vogezen-tunnel grondig onder het mes

bouwbreed Premium

parijs – De Franse autoriteiten trekken lering uit het drama in de Mont-Blanctunnel. Met ingang van 1 maart is het voor vrachtverkeer verboden om de tunnel tussen het Elzasser Colmar en het Vogezer stadje Saint-Die te nemen. De zeven kilometer lange verbinding wordt in de komende tijd grondig onder handen genomen.

Na de verbouwing moet de tunnel voldoen aan de laatste veiligheidseisen. Met de renovatie, die minimaal vier jaar gaat duren, is een bedrag van ten minste 175 miljoen gulden gemoeid.

Het huidige ventilatiesysteem zou op z’n hoogst tien minuten stand houden als een vrachtwagen van meer dan 3,5 ton in brand vliegt, concluderen specialisten van het Franse ministerie van Verkeer. Het plafond zou als een kaartenhuis ineen storten. De veiligheid wordt in de tunnel dus absoluut niet gegarandeerd.

Reden genoeg om het vrachtverkeer van meer dan 3,5 ton voorlopig uit de tunnel te weren. “Er moet een nieuw ventilatiesysteem worden aangelegd en een vluchtgang worden gebouwd”, legt de prefectuur in Colmar uit.

Omrijden

De in onbruik geraakte spoorwegtunnel werd 25 jaar geleden geschikt gemaakt voor het wegverkeer. Maar door de toename van het vrachtverkeer en de steeds scherpere veiligheidseisen raakte de verbinding hopeloos uit de tijd. “Er is gelukkig nog nooit een ramp gebeurd. Het gevaar bij het lichte wegvervoer is zeker twaalf keer zo klein als bij het vrachtverkeer. Vandaar dat het ons goed lijkt om de tunnel nu al te sluiten voor vrachtwagens.”

De studie naar de renovatie gaat een half jaar duren. Deskundigen verwachten dat de werkzaamheden ongeveer vier jaar duren. De

prefecturen van de betrokken regio’s hebben diverse omleidingen bekend gemaakt. Het allerzwaarste vervoer moet door die maatregelen zeker 50 kilometer omrijden.

Kosten

De Franse autoriteiten hebben gekozen voor renovatie, omdat de aanleg van een nieuwe tunnel zeker 700 miljoen gulden zou kosten.

Reageer op dit artikel