nieuws

Economie

bouwbreed Premium

Economen doen graag wetmatig met modellen en formules, maar het is boterzachte wetenschap. Het voorspellend vermogen is gering.

Ook privé tikt het niet aan, economen zijn niet rijker dan gemiddeld. Net als de spreekwoordelijke wasmiddelenfabrikant moeten economen regelmatig met NIEUW! komen om de loop erin te houden. Nieuwe Economie dus: dankzij automatisering en Internet stijgt de productiviteit ongebreideld en eindeloos. Zeggen ze. Mijn telefoonrekening maakt duidelijk welke ordinaire geldklopperij erachter zit. Een half uur bellen naar een mobiel nummer – waar ík niet om heb gevraagd – kost mij net zoveel als vier uur interlokaal. Tja, maak iets acht keer zo duur, dan wil de productiviteit wel stijgen. Economie is een kwestie van marketing. Je moet het volk erin laten geloven. Dan betalen ze zonder morren, beleggen in de meest verliesgevende Internetbedrijven en kunnen de huizenprijzen elk jaar met vijftien procent stijgen. Economie is: hoe je het verkoopt.

Reageer op dit artikel