nieuws

Drukdeksel Botlekspoortunnel gelicht

bouwbreed Premium

Twee dagen later dan de bedoeling was, is het drukdeksel van de eerste buis van de Botlekspoortunnel gisteren toch gelicht. Een kleine lekkage was de boosdoener en verantwoordelijk voor het uitstel.

Zou hij twee of drie centimeter uit het lood staan? En hoe versleten zouden de oversnijders zijn? Dat waren gistermiddag de enige vragen die de bouwers van de Botlekspoortunnel nog bezighielden. Alle andere waren eerder al beantwoord, toen via het mangat inspecties waren uitgevoerd. Daarbij was geconstateerd dat de machine er piekfijn bijstond. Royaal binnen de tolerantie van twintig centimeter ten opzichte van de mantelring en met een stel gave beitels, die volgens projectleider R. Hiel van aannemerscombinatie BTC-Botlek moeiteloos nog eens 1800 meter meegaan.

Maar voor de zekerheid worden ze straks toch vervangen. De tweede tunnelbuis wordt geboord met een compleet nieuwe set beitels. Inclusief de oversnijders, waarmee in de fijnere zandlagen en het dichtblok een iets wijdere doorgang wordt gemaakt, zodat de boor wat gemakkelijker vooruitkomt en beter is bij te sturen. Het lichten van het deksel vond wat later plaats dan verwacht, omdat zich een lekkage voordeed, vermoedelijk tussen het dichtblok en de damwand. Prachtig helder water uit het pleistocene zand sijpelde door in de ontvangstschacht. En het was natuurlijk niet de bedoeling dat die schacht compleet vol zou lopen zodra het drukdeksel vewijderd zou zijn.

Aannemerscombinatie BTC Botlek keek het een paar dagen aan en toen het lek stabiel bleek, werd groen licht gegeven om het deksel te lichten. Daarvoor werden woensdagmiddag eerst de 15 ton zware schoren losgebrand met snijbranders. Met een speciale 300 tonskraan van Peinemann werden die vervolgens uit de schacht getakeld. Het zware, stalen deksel zelf volgde een paar uur later.

Mijlpaal

Daarmee kwam een symbolisch eind aan de bouw van de eerste tunnelbuis van de Botlekspoortunnel. Natuurlijk moeten er nog ringsegmenten geplaatst worden in het dichtblok en moet de ruimte daarboven worden volgegrout. Maar het bovenkomen van de boor was onmiskenbaar een mijlpaal in de bouw van dit eerste kunstwerk in de Betuweroute.

Een bouwproces, dat overigens betrekkelijk voorspoedig verliep. Aan het begin heeft het project even problemen gehad. Het snijrad van de boormachine werd teruggestuurd naar de fabriek van Herrenknecht in het Duitse Schwanau. De aannemer maakte zich vooral zorgen over de boutverbindingen waarmee de de vijf segmenten van het snijrad waren samengevoegd. Die verbindingen leken niet helemaal berekend op de krachten die in extreme gevallen op kunnen treden. Het euvel werd verholpen en dat kostte een aantal weken. Maar daarna liep alles op rolletjes, met als voorlopig hoogtepunt het verwijderen van het drukdeksel.

Reageer op dit artikel