nieuws

Hoe je een vuurtorenvilla verkoopt

bouwbreed Premium

Jan Knijnenburg van het gelijknamige kassenbouwbedrijf uit Hoek van Holland ziet de vuurtorenvilla van TRS Ontwikkelingsgroep helemaal zitten. De prijs van 1,2 miljoen gulden maakt hem allerminst zenuwachtig. Waarom ook? “Ik heb altijd al graag langs de Maas willen wonen”, roept de man vol verlangen uit.

Toch een probleempje: de vuurtorenvilla’s staan niet langs de Maas. Alhoewel, wat maakt het uit, ze staan in elk geval langs het water, in Carnisselande in Barendrecht. Zijn adviseur Van der Stok vindt het maar niks. “Je kunt niet eens een simpel hoekkastje in die torens kwijt.” Organisatie-ontwikkelaar Gitta Schellart daarentegen reageert lyrisch. Wat kan haar dat hoekkastje nou schelen. Ze laat gewoon al haar meubelen op maat maken. “Ik kom uit Zwolle waar de woonkamer van mijn boerderij elf bij dertien meter meet. Dat vind ik een lekker maatje. Nu ik mij definitief in het Westen wil vestigen, ben ik op zoek naar een zeer ruim huis.” Dat komt goed uit, de vijftien meter hoge vuurtorenvilla’s met uitbouw hebben een inhoud van duizend kubieke meter en zijn met vijf bouwlagen en vele trappen bovendien fitvriendelijk.

Cachet

Een eigenzinnig woningbouwproject moffel je uiteraard niet weg in een folder. De promotie moet enig cachet hebben en wie beter dan Liesbeth List kun je dan als projectontwikkelaar uitnodigen om de optrekjes tijdens een bijzondere bijeenkomst in het Maastheater aan de man te zingen. Op ingenieuze wijze weet La List in de aankondiging van haar song There’s a place for us de vuurtorens onder de aandacht te brengen. De presentatie deze avond heeft niet louter met de promotie van de opmerkelijke villa’s te maken, haast projectleider Dijkema van TRS zich in het bomvolle Maastheater te zeggen. “We gebruiken de gelegenheid om relaties te ontvangen, ons profiel te versterken en het nieuwe millennium te vieren. Een soort uitgebreide nieuwjaarsborrel kortom.” Er zijn saaiere nieuwjaarsrecepties te bedenken. “Dit project is lef hebben en knap opgezet uit oogpunt van marketing”, fluistert ir. De Reede van ProjectVisie bewonderend, terwijl Liesbeth List met een machtig stemgeluid tot een werkelijk opzwepende climax komt. “Wat denk je dat dit feestje kost?” Dat wil helemaal niemand weten. De honderden partygangers zijn hier op uitnodiging en krijgen gratis drankjes en soep aangeboden. Ze behoren graag pro deo tot het decorum van de TRS- profilering. Daar hoort ook een beetje afgunst bij. Aan de bar in het Maastheater bekijkt een architect en studiegenoot van Dijkema misprijzend het vuurtorenproject. “Een vuurtoren heeft een bakenfunctie, daar moet je niet een woonbestemming aan geven. Misschien ben ik, toegegeven, hierin wat ouderwets. Bovendien zijn dit geen vuurtorens, nee toch. Ze zijn te dik en ook nog eens te laag.” Zes woningzoekenden zijn het in elk geval niet met hem eens. Zij kochten zo’n laag, dik ding. Vijf kopers kunnen zich nog melden. TRS is allang weer met wat nieuws bezig. Casco-appartementen die de eigenaars met de interieurarchitect naar believen kunnen indelen. “De toekomstige markt ligt echter op Internet. Dan kunnen we via een digitaal contact met kopers nog directer op zijn wensen inspelen”, voorspelt Dijkema. Projectontwikkelend Nederland verwacht veel van deze promotie.

Reageer op dit artikel