nieuws

Vernieuwd NS-station Enschede krijgt hal zonder duistere hoeken

bouwbreed

ENSCHEDE – Het NS-station in Enschede ondergaat een fikse renovatie. De indeling wordt gewijzigd en de stationshal krijgt een transparant karakter. Aan de zuidkant komen glaspuien, waardoor het daglicht ruim naar binnen kan vallen. Verder wordt aan deze zijde een nieuwe entree gebouwd met een bordes. De ingang wordt gemarkeerd door een enorme glasluifel.

De wens van de gemeente om het stationsgebouw bij het busplein te trekken is daarmee in vervulling gegaan. Vroeger keerde het bedompte gebouw zich af van haar omgeving. Bovendien wil de gemeente vermijden dat reizigers via een gevaarlijk smalle trap naast de hal direct de perrons betreden. Het nieuwe bordes wordt aan weerszijden begrensd door een colonnade. Tussen de kolommen aan de binnenzijde worden de grote glaspuien gemonteerd. “De opzet was om de heldere en ‘lichte’ betonconstructie van architect Schelling zoveel mogelijk in stand te houden. Daarom heb ik voor glaspuien gekozen om de constructie niet weg te stoppen. Verstopte en donkere hoeken passen niet in een openbaar gebouw”, meent architect H. Abels van Ingenieurs Architecten Associatie.

Abels is erin geslaagd karakteristieke elementen van het stationsgebouw te bewaren. De stenen ornamenten in het plafond bijvoorbeeld blijven gehandhaafd, zij het niet altijd op dezelfde oorspronkelijke plek. De ornamenten zijn gebaseerd op de vormtaal van de Franse architect Perret. “De structuur ziet er nogal naakt uit. Daarom was het nogal lastig om het leidingwerk te verstoppen, maar we zijn erin geslaagd”, aldus Abels.

De monumentale trappenpartij aan de oostzijde van het gebouw blijft eveneens gehandhaafd en kan worden gebruikt als in- en uitgang. Onder het nieuwe bordes loopt straks een fietstunnel, waardoor het verkeer beter wordt gereguleerd. De ruimte rechts naast de hal wordt benut als rijwielshop en -stalling.

Binnen wordt het station volledig op zijn kop gezet. Het terras, dat nauwelijks werd gebruikt, en de restauratie gaan verdwijnen. Er komen nieuwe zaken voor in de plaats. Naast de nieuwe ingang wordt een overdekte wachtruimte ingericht die uitzicht biedt op het bus- en treinstation. De vloer in de stationshal is reeds aangepakt en bedekt met grijs kwarts.

In de zomer van 2000 moet de verbouwing zijn voltooid. Bouw-en betonbedrijf Lowik uit Almelo voert de klus uit.

Glaspuien bieden zicht op constructie

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels