nieuws

Treinen dichter op elkaar

bouwbreed

den haag – NS Railinfrabeheer laat een nieuw beveiligingssysteem voor het spoorwegnet ontwikkelen, zodat treinen niet meer op grote afstand van elkaar hoeven te rijden. De machinist krijgt in het nieuwe systeem zijn instructies via een mobieltje.

De spoorwegbeheerder tekende gisteren raamcontracten voor het beveiligingssysteem met de leveranciers Adtranz en Alstom. De contracten vertegenwoordigen een waarde van negentig miljoen gulden. Met het nieuwe systeem is het mogelijk treinen dichter op elkaar te laten rijden en daarmee kosten voor uitbreiding van de infrastructuur te besparen.

Het nieuwe systeem berekent de optimale afstand tussen de treinen, waarbij het rekening houdt met snelheid en remweg De machinist krijgt zijn informatie niet meer via seinen langs de spoorbaan, maar door middel van draadloze gsm-communicatie. Het veiligheidssysteem biedt tevens het voordeel dat treinen in de toekomst ongehinderd over de Europese landsgrenzen kunnen rijden.

Het nieuw te ontwikkelen systeem is onderdeel van BB21 (Beter Benutten van infrastructuur in de 21ste eeuw).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels