nieuws

Rotterdams havenbedrijf laakt Haagse traagheid

bouwbreed

rotterdam – Een snelle aanleg van de Tweede Maasvlakte is absoluut noodzakelijk. Kennelijk slaagt Rotterdam er niet in die urgentie in Den Haag over het voetlicht te brengen. Dit schrijft de algemeen directeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, mr. W.K. Scholten, in het net verschenen jaarverslag.

“De toekomst kent voor de haven en voor het havenbedrijf volop uitdagingen en kansen. De grootste bottleneck is de beschikbare ruimte. Alleen de Noordwesthoek op de Maasvlakte biedt nog voldoende beschikbare ruimte voor klanten die behoefte hebben aan grootschalige terreinen”, aldus Scholten.

In zijn visie is land schaars en investeringen in landaanwinning daarom altijd goed. Maar het duurt volgens hem allemaal te lang. Acht jaar na het verschijnen van het Havenplan 2010 waarin het ruimteprobleem voor het eerst werd aangekaart, is de discussie over de noodzaak van de Tweede Maasvlakte nog volop in gang. Ook de in 1996 en 1997 gevoerde nationale nut- en noodzaakdiscussie heeft geen versnelling teweeg gebracht.

En het door de regering ingestelde Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR) heeft nog een heel traject voor zich. “Pas in 2002 wil het Kabinet een definitieve besluit nemen. Onze zorg over de tijdige beschikbaarheid van nieuw land wordt met de dag groter. Die ‘sense of urgency’ van een Tweede Maasvlakte weet Rotterdam in Den Haag kennelijk nog onvoldoende over het voetlicht te brengen”, aldus Scholten.

Groei

Daar komt nog bij dat de groei in containervervoer nog steeds toeneemt. Met een groei van meer dan tien procent oversteeg Rotterdam vorig jaar voor het eerst de grens van zes miljoen TEU (Twenty feet Equivalent Unit). Zelfs in een ongunstig scenario zal in 2020 de containeroverslag zijn verdubbeld. In een gunstig economisch scenario is er zelfs sprake van een verdrievoudiging.

Ook neemt de grootte van de containerschepen nog steeds toe. Enkele jaren geleden werd nog gedacht dat een schip goed voor 4000 TEU wel het maximum was. Nu varen er al twintig schepen rond met een capaciteit van 7000 TEU terwijl er al plannen zijn voor 10.000 TEU.

Parallel aan de containeroverslag neemt de distributiesector eveneens een enorme vlucht met alle ruimtebeslag van dien.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels