nieuws

Mammoet zet schouders onder reusachtige catamaran

bouwbreed

De kraan die eind deze week zijn schouders mag zetten onder het millenniumwiel in Londen, plaatste deze zomer in de Franse havenplaats Brest een 6500 ton zwaar deck op twee drijvers. Het gaat om een nieuw type olieplatform dat als een soort catamaran is uitgevoerd. Doorgaans worden de drijvers eerst afgezonken en onder het deck weer omhooggebracht, maar wind en water langs de kust van Bretagne zijn te onvoorspelbaar voor een dergelijke aanpak. Daarom is het karwei uitgevoerd in een droogdok, met behulp van een zware kraan van het Nederlandse transportbedrijf Mammoet. De gebruikte MSG-50 kraan is het paradepaardje uit de stal van het bedrijf. De kraan is opgebouwd uit componenten die allemaal in 20-voets containers passen, of de afmetingen van zo’n container hebben. In totaal past de kraan in vijftig containers, wat hem gemakkelijk verplaatsbaar maakt, zowel over water als over land. Bovendien is de kraan in tal van verschillende configuraties op te bouwen. In Brest werden acht masten gebruikt waarvan zes werden uitgerust met elk twee 900 ton hijsunits. Een computerbesturingsprogramma zorgde ervoor dat al die units binnen 5 procent nauwkeurig tegelijk hun werk deden. Anders zou de zaak gemakkelijk kunnen bezwijken.

Slim aan de kraan is ook het contragewicht. In plaats van 2500 ton contragewicht over de wereld te slepen, vult Mammoet de containers die na montage overblijven met zand, grind, puin of ander zwaar materiaal dat ter plaatse voorhanden is. Piet Stoof van Mammoet Decalift rekent erop binnenkort wereldwijd octrooi op de vondst te verkrijgen. Dan kan het bedrijf, dat deel uitmaakt van Nedlloyd, de concurrenten te lijf gaan, die de truc inmiddels hebben afgekeken en gekopieerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels