nieuws

Keerwand van grond met rekbare wapening Eerste Nederlandse toepassing van Freyssisol-systeem

bouwbreed

best – De keerwanden langs de inritten van de spoortunnel in Best worden uitgevoerd als gewapende grond, verticaal afgewerkt met geluidabsorberende prefab betonnen platen. Voor het eerst in Nederland wordt daarbij het systeem van Freyssisol toegepast. De wapening bestaat uit rekbare ‘paraweb’ banden, in plaats van de gebruikelijke starre stalen strips.

Wereldwijd zijn er al heel wat Freyssisol-keerwanden uitgevoerd. Het systeem bestaat zo’n vijftien jaar en het is de laatste tien jaar doorontwikkeld. Kenmerkend is de wapening van rekbare polyester ‘paraweb’ band. De verankering van de betonplaten gedraagt zich anders dan bij andere gewapende grondsystemen, zoals Terre Armee. Dat werkt met verzinkte stalen strips, die zorgen voor een starre verankering van de betonnen platen aan de gewapende grond. Freyssisol daarentegen gebruikt een ‘paraweb’ van band, dat na het uitleggen eerst moet worden gerekt. Pas daarna wordt de grond aangevuld.

Verschil

Er is ook een verschil tussen de toepassing van Freyssisol in bijvoorbeeld Frankrijk en in Best. De korrelopbouw van het zand, dat in ons land als aanvulmateriaal wordt toegepast, is veel fijner dan van het gebroken materiaal dat in Frankrijk wordt gebruikt. Om die reden wordt de band geplooid, om zeker te zijn van voldoende krachtsoverdracht tussen de banden en de grond. Vanzelfsprekend is de polyester band al voorzien van ingestanste ribbels. In grof aanvulzand bieden die voldoende wrijving. Het plooien is een aanvullende maatregel.

Gewapende grond biedt een oplossing op plaatsen waar geen ruimte is voor een schuin aflopend talud. In de grond worden strips of banden opgenomen, die als wapening werken. Het ‘blok’ grond gedraagt zich daardoor als een geheel. Meestal wordt het afgewerkt met verticale wanden van geprefabriceerde betonnen platen, die aan de strips of banden zijn verankerd en zo op hun plaats gehouden worden.

Op het eerste gezicht lijkt de betonnen wand de grond te keren, maar dat is dus niet het geval. De betonnen platen zorgen er slechts voor dat het ‘blok’ gewapende grond niet afkalft. Bovendien hebben zij een esthetische functie. In Best zijn ze ook nog eens voorzien van een laag poreus houtvezelbeton, die het lawaai van de treinen voor een deel zal absorberen. De betonnen elementen hebben in aanzicht een T-vorm, in afwijking van de kruisvorm bij Terre Armee. Ze komen van Den Boer Beton in Nieuw-Lekkerland. Dat bedrijf bleek in staat een acht centimeter dikke laag gekleurd houtvezelbeton nat op nat aan het veertien centimeter dikke gewone beton te storten. De platen wegen zo’n 1400 kilo per stuk en vormen constructief een geheel met de gewapende grond.

Inspectieluik

Freyssisol wordt in Nederland geleverd door Samaco BV in Waddinxveen. In de toekomst zal Terre Armee uit Breda, sinds eind 1998 onderdeel van de Freyssinet Groep, Freyssisol in Nederland vertegenwoordigen. Volgens ing. Martin van den Berg, technisch manager bij Terre Armee, is het systeem van Freyssisol vooral geschikt voor een agressief milieu, bijvoorbeeld bij zeehavens. In het geval van de spoortunnel in Best bleek het goedkoper dan het systeem met starre wapening, in combinatie met de geluidabsorberende laag. “Het enige verschil met het starre systeem is, dat de betonnen platen tijdens het aanvullen van de grond nog enkele millimeters bewegen. Dat moet je vooraf bij het plaatsen compenseren”, aldus Van den Berg. Bovenop de wand komt een randbalk. Daarop wordt nog een geluidsscherm van anderhalve meter hoog geplaatst.

Franse norm

De berekening van de stabiliteit van de gewapende grond in Best is gebaseerd op de Franse norm, die eigenlijk bedoeld is voor weinig rekbare wapening. Freyssisol heeft met proeven aangetoond dat de berekening voldoet. Toch is in Best een aantal inspectieluiken in de wand aangebracht. Achter de luiken bevinden zich strips voor proeven op de korte en lange termijn. De afdeling systeemontwikkeling van NS Railinfrabeheer kan daardoor in de toekomst nagaan of de wrijvingshoek van de grond met de ‘paraweb’ banden en de trek in de banden overeenkomen met die van de berekeningen.

Het totale tunnelproject wordt uitgevoerd in opdracht van NS Railinfrabeheer door de Kombinatie Spoortunnel Best, een samenwerkingsverband van HBG en Strukton Betonbouw. De eerste Freyssisol keerwand is bijna gereed, de tweede wordt in 2001 uitgevoerd.

Uitvoering van de gewapende grond in Best. De ‘paraweb’ banden worden gerekt en bovendien halverwege in een kuil geplooid, om zeker te zijn van voldoende wrijving met het aanvulzand. Foto: Ton Borsboom

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels