nieuws

Problemen Nieuwe Westerhaven overwonnen

bouwbreed

groningen – De bouw van winkelcentrum De Nieuwe Westerhaven in Groningen en de bijbehorende vierlaagse parkeerkelder is na een moeizame aanloop van een jaar eindelijk begonnen.

Aannemer Wilma Bouw kampte in de aanloopfase met allerlei problemen zoals overtollig grondwater en een doorbuigende damwand in de bouwput. Deze problemen lijken nu allemaal overwonnen.

Wilma Bouw begon vorig jaar mei in opdracht van Wilma Vastgoed met de aanleg van de bouwput. Wilma schakelde voor de bouwput – die grofweg 12 meter diep is, 55 meter breed en 150 meter lang – de hulp in van Arcadis Heidemij Realisatie. De reden daarvan was dat Arcadis de nodige ervaring heeft met grote bouwputten. Op zijn beurt riep Arcadis de hulp in van Nederhorst Grondtechniek te Gouda.

Na grondonderzoek bleek dat er op een diepte van ruim dertig meter een potkleilaag in de bodem zit. Met diepwanden die tot in de potkleilaag reiken, wilden de bedrijven een soort polder creeren.

Al snel na de start van de (graaf)werkzaamheden bleek dat de bouw van het winkelcentrum in een droge bouwput niet eenvoudig was. “We moesten meer grondwater afmalen dan we hadden verwacht”, legt H. de Jong uit. Hij is bedrijfsleider bij Wilma Bouw. “Een tegenvaller die je van tevoren niet kunt voorzien.”

“Verder bleek buiten de bouwput te weinig grondwater over te blijven, zodat gebouwen dreigden te verzakken”, vervolgt De Jong. De aannemer loste dit probleem op door grondwater van een diepte van dertig meter omhoog te laten komen door middel van geperforeerde buizen door de potkleilaag heen. Op die manier wordt het water rond de bouwput verspreid. Het teveel aan water in de bouwput wordt aan de hand van continue bemaling geweerd. “We zitten bijna aan de norm van 10.000 kubieke meter per maand.”

In april dit jaar kwam een laatste en tot nog toe grootste probleem aan het licht. “Er kwam zoveel druk op een van de damwanden te staan dat deze doorboog. Toen hebben we besloten de bouw stil te leggen.”

Na een stop van zes weken werd besloten te kiezen voor een totaal ander bouwproces. De Jong: “We passen nu een stempelconstructie toe. Dat betekent dat we op een diepte van acht meter aan de zijkanten van de bouwput steunbermen aanbrengen. De rest van de put graven we tot twaalf meter diepte uit. Vervolgens wordt een deel van de vloer gestort. Om de damwanden extra te steunen en om verder doorbuigen te voorkomen, brengen we op de damwanden stalen balken aan die op de vloer worden verankerd en met vijzels op spanning worden gebracht. Daarna verwijderen we de steunbermen. Vervolgens komt de vloer er in. In totaal wordt 100.000 kubieke meter grond verwijderd.”

Volgens De Jong is er een vertraging van elf maanden ontstaan. De bouw zou in eerste instantie in november 2000 voltooid zijn. De parkeergarage wordt wel medio volgend jaar opgeleverd. Het winkelcentrum volgt in september 2001. Het is nog niet duidelijk wie opdraait voor de schade.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels