nieuws

Luchtdruk ‘definitieve’ oplossing tramtunnel

bouwbreed

den haag – Niet onder waterdruk, maar onder luchtdruk zal de Haagse tramtunnel worden afgebouwd. In combinatie met een stabilisatielaag, moet dat voldoende bescherming geven tegen grondvoerende wellen. Daarmee komen aannemer en ontwerper wederom terug op oplossingen die eerder al als definitief werden gepresenteerd.

Het is bijna de ultieme soap-opera. Elke keer als de ontknoping nabij lijkt, neemt de plot toch weer een andere wending. Een wending die slechts iets afwijkt van eerdere oplossingen, maar net genoeg om de spanning erin te houden.

En aan spanning is geen gebrek, daar onder de Grote Markt straat in hartje Den Haag. Al jaren niet. Onder de groutboog van de tramtunnel trad februari vorig jaar een grondvoerende wel op, waardoor de fundering van aanpalende gebouwen in gevaar kwam. Het lek werd snel provisorisch gedicht en na een zoektocht van ruim een jaar presenteerde verkeerswethouder Meijer vlak voor de zomer de definitieve oplossing om een lek in de groutboog tijdens de rest van de bouw definitief te beteugelen. Die bestond uit het werken onder waterdruk. Verzekeraars zouden zich daar het beste in kunnen vinden.

Variant

Direct na de bouwvak zou er een proef mee worden genomen in een deel van de tunnel dat al blank stond. Onder water zou de grond worden afgegraven en zouden een drainagelaag en een stabilisatielaag van onderwaterbeton worden aangebracht. Zodra die zou zijn uitgehard kon het water weggepompt en de tunnel op conventionele manier worden afgebouwd.

Tijdens het uitwerken van deze variant dook echter een nieuwe variant op, zo liet de wethouder gisteren per brief weten aan de gemeenteraad. Niemand weet precies waarom er nooit eerder aan is gedacht, maar volgens Meijer is het een kwestie van voortschrijdend inzicht, dat groeit bij het uitdetailleren van dergelijke opgaven.

De nieuwe variant lijkt namelijk verrassend eenvoudig. Hij combineert twee zaken uit de laatste twee varianten die de revue passeerden. Onder luchtdruk wort een stabilisatielaag aangebracht, waarna de tunnel onder atmosferische omstandigheden kan worden afgebouwd. Het voordeel boven de eerste luchtdrukvariant is dat er veel korter onder luchtdruk hoeft te worden gewerkt. Het voordeel boven werken onder water is evident. De aannemers zien veel beter wat ze doen en kunnen ook de kwaliteit van de stabilisatielaag veel beter controleren. Er hoeven bovendien geen gespecialiseerde duikers aan te pas te komen; een bouwvakker met een gezondheidsverklaring volstaat.

Sneller

Meijer heeft aannemer TramKom en ontwerpbureau SAT toestemming gegeven het voorstel verder uit te werken. De eerder aangekondigde proef met de onderwatermethode vindt dus niet plaats. Maar de verloren tijd denken ze terug te winnen doordat de luchtdruk-stabilisatiemethode veel sneller werkt. Er wordt dus voorlopig doorgewerkt aan de voltooiing van de min 1 vloer en het ontgraven van de grond daaronder tot aan de beoogde niveau min 2.

Tot zover wordt nog grotendeels het bestek gevolgd. Alleen de min 2-vloer moet aanzienlijk zwaarder worden uitgevoerd, om de overdruk te weerstaan voor het werken met luchtdruk.

Zodra die vloer er ligt, kan onder druk de grond daaronder van grind worden aangebracht. Die moet voorkomen dat bij mogelijke lekken van de groutboog die er nog onder ligt, ook grond uit de omgeving meekomt. Bovenop deze drainage of filterlaag komt een betonnen stabilisatielaag. Zodra die er ligt, kan onder normale druk worden doorgewerkt en kan de tunnelbak worden gebouwd.

Wethouder Meijer verwacht net zo optimistisch als voor de zomer, dat de tunnel in augustus 2001 in gebruik kan worden genomen.

Op pagina 3: Gaan er ooit trams rijden in Haagse tunnel?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels