nieuws

Haags stadsbestuur in gebreke

bouwbreed

Eerst zou het lek worden gedicht onder luchtdruk, toen onder water, nu toch weer onder luchtdruk – wie heeft er nog vertrouwen in dat het ooit goed komt met de Haagse Tramtunnel? In eerste instantie ging alle aandacht uit naar ontwerpbureau SAT Engineering en aannemer TramKom. Maar het potsierlijke tafereel dat wethouder Meijer met enige regelmaat kond doet van een oplossing om die na enige maanden studie weer te herroepen, werpt de vraag op of niet vooral het stadsbestuur, als opdrachtgever, in gebreke blijft.

‘Voortschrijdend inzicht’ heeft geleerd, aldus Meijer, dat onder water werken duur en tijdrovend is. Onbegrijpelijk, want iedereen weet dat. Net zo raadselachtig is dat het werken onder overdruk, december vorig jaar na een half jaar studie verworpen als oplossing, nu weer furore maakt.

Ontwerpbureau en aannemer mogen het idee de komende weken verder uitwerken, aldus Meijer. Maar wat is dat voor aanpak? Het zou zinniger zijn eerst met alle partijen om tafel de nodige studies af te ronden en dan met een echt definitieve beslissing naar buiten te komen. Meijer zou dan tegelijk duidelijk kunnen maken hoeveel dat gaat kosten en waar dat geld vandaan moet komen. Ook dat is nu al tijden lang onderwerp van louter speculatie.

Wat de samenwerking waarschijnlijk niet bevordert is dat alle betrokkenen elkaar aansprakelijk hebben gesteld voor de schade. Het heeft er veel van weg dat dat ook de communicatie met de buitenwereld belemmert. De gemeente controleert alle informatie, de aannemer is onzichtbaar. Wil die niets zeggen, kan die niets zeggen om de verzekering niet in de wielen te rijden of mag die niets zeggen van de opdrachtgever? TramKom is altijd de grote afwezige op de persconferenties waar Meijer zijn straatje schoonveegt. Het lijkt erop dat de aannemer alleen de plannetjes mag bekijken die Meijer cum suis hebben bedacht en niet mee mag denken in een gezamenlijke inspanning om tot een oplossing te komen waarmee de aannemer direct aan de slag kan.

Wat de antwoorden op de vele vragen ook zijn, bestuurlijk klopt dit alles niet. Te veel plannetjes zijn in rook opgegaan om nog vertrouwen in de leiding van het project te hebben. De enige uitweg is dat nu opdrachtgever, ontwerper, aannemer en verzekeringsmaatschappijen de koppen bij elkaar steken voor een werkbare oplossing. Pas als de aannemer weer aan het werk is, kan het vertrouwen terugkeren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels