nieuws

Friesland kraakt voorstel dodenweg

bouwbreed

Heerenveen – Friese bestuurders reageren massaal afwijzend op de uitspraak van minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat dat de verdubbeling van de N31 tussen Harlingen en Zurich bespreekbaar is, maar dat de provincie Friesland zelf in de buidel moet tasten voor de financiering ervan.

De minister weigert extra geld ter beschikking te stellen en dat steekt de Friese bestuurders. Andere projecten, zoals ‘Langman’, komen daardoor onder druk te staan. Er wordt zelfs al gesproken over een onbetrouwbare overheid.

Ongeluk

De minister deed haar uitspraak naar aanleiding van vragen van Tweede Kamerlid J. Atsma (CDA). Over verdubbeling van de N31 bij Harlingen tot A31 (kosten 175 miljoen gulden) is al jaren een discussie gaande, die vorige maand weer oplaaide na een dodelijk ongeluk met vijf slachtoffers vorige maand op dit weggedeelte.

De weg staat als onveilig te boek en daarom poogt de gemeente Harlingen al tijden de verdubbeling op de prioriteitenlijst te krijgen. Tot nog toe zonder resultaat. “De verdubbeling stond wel in de Langman-aanbevelingen, maar is er bij de definitieve besluitvorming weer buiten gevallen”, vertelt R.J. Westerhof van de gemeente Harlingen. “Onvoldoende prioriteit.”

Netelenbos vindt nu dat verdubbeling bespreekbaar is en door de regio zelf betaald kan worden door te schuiven met Langmangeld. Dat is niet de oplossing, meent Atsma. “Door te schuiven met Langmangelden komen andere, lopende projecten in gevaar, zoals de aanleg van de rondweg rond Sneek en de verdubbeling van de weg tussen Leeuwarden en Drachten. Daar zijn duidelijke afspraken over gemaakt. Als overheid kom je niet betrouwbaar over als je op die afspraken terugkomt.”

De gemeente Harlingen kampt met gemengde gevoelens. Westerhof: “We zijn blij dat de minister de verdubbeling nu weer bespreekbaar wil maken, maar niet als dat ten koste van andere projecten in Friesland gaat. Dat is het presenteren van een sigaar uit eigen doos.”

Ook de gemeente Sneek is niet te spreken over de uitlatingen van de minister. “Hier is sprake van het vergelijken van appelen met peren”, verwoordt voorlichter H. van der Winden de kritiek. “In het geval van de N31 is de prioriteit de verkeersveiligheid, terwijl de aanleg van de rondweg rond Sneek te maken heeft met verkeersintensiteit. Bovendien is de aanleg van de rondweg geen plan meer, maar een besluit. Daar kun je nu niet meer op terugkomen.”

“De uitspraak van Netelenbos slaat nergens op. Sterker nog: het is klinkklare onzin”, reageert gedeputeerde P.A. Bijman namens de provincie Friesland. “De Langmangelden zijn allang verzegd. Verschuiving van deze gelden is geen optie. Het is veel beter een deel van de vier miljard die het Rijk heeft binnengekregen via de wegenbelasting te investeren in deze verdubbeling. We gaan dat de minister ook zeker voorhouden.”

Extraatje

De gedeputeerde maakt zich zorgen over de houding van Den Haag ten opzichte van het Noorden. “Iedere keer wanneer de overheid extra geld te verdelen heeft, gaat een deel daarvan naar de drie noordelijke provincies in het kader van Langman. Het restant wordt verdeeld over de overige negen provincies in plaats van over twaalf provincies. Dat klopt niet. De Langmangelden zijn als extraatje toegezegd dus waarom zouden wij niet mee mogen blijven delen in reguliere bijdragen naar de provincies?”

Harlingen blijft hopen op een andere oplossing, zodat de N31 toch nog voor 2010 wordt aangepakt in plaats van na 2015, zoals de planning van het Rijk is. “We gaan in september om de tafel met de provincie. Verder komen leden van de vaste kamercommissie Verkeer en Vervoer persoonlijk de situatie opnemen. Dan zien ze zelf hoe gevaarlijk de N31 is.”

‘Uitspraak Netelenbos klinkklare onzin’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels