nieuws

Veren van Londens Millennium Wiel uitdaging voor Hengeloer

bouwbreed

hengelo – Menig verenfabrikant durfde de opdracht niet aan. De productie van 160 veren voor de gondels van het Millennium Wiel aan de Theems in Londen zou voor een groot bedrijf niet genoeg rendement opleveren.

Vanwege de extreme lengte moest een wikkelbank worden aangepast. Bovendien bleek het lastige transport vrij kostbaar. Want hoe verpak en vervoer je zoveel veren met elk een lengte van 3500 millimeter?

Machinehandelaar Wouter Luyrink zag er wel brood in toen verenfabrikanten bij hem aanklopten voor advies. Na een snelle speurtocht vond hij een wikkelbank die kon worden aangepast. De Hengeloer laat DTV uit Lemmer de veren maken.

Inmiddels is gebleken dat de veren de test hebben doorstaan. Ze kunnen in productie en eind juli dienen de veren op de plek van bestemming aan te komen. De order behelst een kleine twee ton: een druppel op een gloeiende plaat. Immers: het contract voor het Londense reuzenrad bedraagt honderd miljoen gulden. Dat weerhoudt Luyrink er niet van zich op deze klus te storten. “Ik denk dat negentig procent van de verenfabrikanten zo’n extreem karwei niet kunnen of willen klaren. Als machinehandelaar weet ik waar ik de geschikte machines kan vinden.”

Te kort

Als voormalig directeur-eigenaar van een verenfabriek en bestuurslid van de branche-organisatie Dutch Spring Association weet hij waar Abraham de mosterd haalt. “Ik heb vier dagen gezocht naar een geschikte wikkelbank. Het probleem is namelijk dat de standaard banken te kort zijn om de wikkeling uit te voeren.” De veren dienen voor de stabiliteit van de zestig tot tachtig gondels. Elke veer zit in een cilinder die via twee flenzen aan een excentriek zijn bevestigd. Deze schijf zit aan de gondel. Het knappen van een veer levert geen direct gevaar op, omdat de veer niet direct met de gondel is verbonden. Een levensduur voor de veren geeft Luyrink niet. “We verstrekken in principe geen slaggarantie. De constructie-adviseur eiste eerst een levensduur van een miljoen slagen, dat konden we niet garanderen.”

‘Probleem’ is dat de veren bij het ronddraaien van het rad niet constant worden belast. Met de spanningswisselingen van het Millennium Wiel moet opdrachtgever British Airways danig rekening houden. Luyrink: “De veren kunnen maximaal twee meter worden ingedrukt en maximaal 5,5 meter worden uitgerekt. Dat is een kwestie van materiaalberekening.” Luyrink is spaarzaam in zijn uitleg over het materiaal van de veren. Fabrikant DTV wil de concurrenten niet te veel in de keuken laten kijken. De nu gebruikte staven worden bij Menzing in Haaksbergen gegloeid bij een temperatuur van driehonderd graden. “Dat proces duurt ongeveer drie uur. Er worden twee soorten wikkelingen gehanteerd. Verder wil ik er niets over zeggen. Zo’n opdracht voor een Millennium Wiel is een prestigekwestie”.

Uiteraard heeft hij zich ingedekt tegen schadeclaims, want risico lopen bij zo’n eenmalig project doe je altijd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels