nieuws

Tunneltraject Alpen verlengt fors A7

bouwbreed

fussen – De langste Duitse snelweg A7 is door de ingebruikname van een bijna acht kilometer lang tunneltraject bij de Oostenrijks-Duitse grens uitgebreid tot 950 kilometer.

De bouw van het tunneltraject ten westen van Fussen kost 130 miljoen gulden. De helft van dit bedrag ging op aan de bouw van de 1,3 kilometer lange tunnel, die na een bouwtijd van 3,5 jaar werd afgerond. Vanwege de internationale betekenis van de A7 betaalde Oostenrijk elf miljoen gulden mee aan het project.

Volgens het Duitse ministerie voor Verkeer is bij de aanleg op bijzondere wijze rekening gehouden met de waarden van milieu, natuur en landschap. Als compensatie voor onvermijdbare ingrepen werd snijrietvegetatie uit een kalkrijk moerasgebied overgezet naar een speciaal aangelegde biotoop.

De veiligheid in de tunnel kreeg bijzondere aandacht. Zo zijn pechbochten en vluchtstroken aangelegd en is de richting van de ventilatie omkeerbaar. Het verkeer wordt door een permanent aanwezige tunnelwacht via camera’s nauwlettend gecontroleerd.

Bij de opening van de doorgang afgelopen weekeinde heeft zowel de Bondsregering als de overheid van Beieren benadrukt haast te willen maken met de nog ontbrekende schakel in de rijksweg 7 tussen Nesselwang en de gemeente Fussen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels