nieuws

Lef ambtenaar geeft Triest primeur ‘Stream’

bouwbreed

Italianen ontwikkelen wapen in strijd tegen luchtverontreiniging in de steden

triest – “Door de praktijkproef met Stream, heb ik zeker risico’s gelopen. Maar ik ben ervan overtuigd dat het prima werkt. Tegelijkertijd bespaart het ons problemen.”

Dr. ir. Aldo de Robertis zit er ontspannen bij. Hij is algemeen directeur van Azienda Consorziale Trasporti in Triest, de streekvervoerder in het gebied rond Triest en Venetie. Dat juist Triest de wereldprimeur van Stream binnenhaalt, is absoluut geen toeval.

“We zitten hier in een stad met veel nauwe straten, veel verkeer en dus veel hinder van de dieselbussen. We hebben overwogen over te gaan op trams of trolleybussen, maar dat stuitte op bezwaren van de brandweer. Die vreest dat de bovenleidingen in de nauwe straten hen hinderen. Een ladderwagen gaat nog, maar met een hoogwerker tussen de bovenleidingen werken wordt al moeilijker”, zegt De Robertis.

Smal

Lopend door de straten van Triest doemt ineens de Streamlijn in aanleg op. Slechts een smalle strook in de straat is afgezet. “Dat is ook nog een voordeel. De betonnen bak is zo smal dat de werkzaamheden op een relatief smal stuk weg kunnen plaatsvinden.”

Op dit moment wordt getest met de bus op een stuk dat al klaar is. “Dat doen we ’s nachts, omdat we nog geen typegoedkeuring hebben voor de bus. De ambtenaren in Rome weten niet wat ze met dit systeem aan moeten. Daarom hebben ze voorlopig maar dezelfde eisen gesteld als aan trolleybussen. Eigenlijk is dat onzin. Die eisen zijn hoog in verband met mogelijke breuk van een kabel. Als dat de pluskabel is, heb je een groot probleem. Met Stream is dat onmogelijk”, verzekert De Robertis.

Hij verwacht overigens dat de goedkeuring er eind augustus is, waarna in september/oktober de bus daadwerkelijk in de praktijk gaat worden gebruikt.

Bij de garage van de onderneming, staat de elektrische bus al te glimmen in de zon. Net als op de proefbaan van Ansaldo in Napels, is het een Neoplan.

“We zijn bezig een eigen Streambus te ontwikkelen. Zolang die er niet is, doen we het met deze Neoplan”, zegt Gianvito Lionetti van Ansaldo. Hij trekt de motorruimte van de Neoplan open. Normaal zou die geheel gevuld zijn met de dieselmotor, maar de elektrische installatie van deze bus neemt nog niet de helft van de ruimte in. “In ons eigen concept willen we de volledige installatie inbouwen op het dak. Dat scheelt weer extra ruimte binnen.”

Gezoem

Een technicus neemt plaats achter het stuur. Hij draait de sleutel om, drukt op een knop en een zacht gezoem geeft aan dat elektromotor werkt.

Op het garageterrein geeft hij een demonstratie van de capaciteiten van de bus. Slalommend tussen de her en der geparkeerde dieselbussen, slaagt hij erin een snelheid van 50 kilometer te halen. De bus kan wel harder, maar de slalom verhindert dat. De acceleratie van blijkt niet onder te doen voor een dieselbus. De Robertis is enthousiast. “Dit is nu een echt wapen in de strijd tegen de luchtverontreiniging in de steden. Bovendien is het niet duur. Moet je nagaan, de bussen zijn duurder dan het Streamsysteem.” Lionetti beaamt dat. “Dat is ook de reden waarom we zelf de bussen willen bouwen. Daar verdienen we meer aan dan aan de lijn.”

Beiden hopen dat in september het systeem in de praktijk functioneert. Dan vindt in Triest weer een internationale conferentie plaats over openbaar vervoer. “Dan kan iedereen met eigen ogen zien wat het kan”, besluit De Robertis.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels