nieuws

Jan Duiker en Bernard Bijvoet met het Grand Hotel Gooiland in Hilversum (1934-1936)

bouwbreed

Jan Duiker(1890-1935) en Bernard Bijvoet (1889-1979) ontmoeten elkaar op de Technische Hogeschool in Delft, waar zij in 1913 gelijktijdig afstuderen. Samen ontwikkelen zij zich al snel tot succesvol prijsvraagdeelnemers. Zo winnen ze in 1917 de prijsvraag voor het ontwerp van de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Het gebouw wordt nooit gerealiseerd, maar vanaf dat moment is het duo bekend en behoren ze tot de generatie jonge architecten die voor een grote omslag in de Nederlandse architectuur zal gaan zorgen. Gedurende de jaren twintig zijn zij de architecten die het ‘licht en lucht’-ideaal van het Nieuwe Bouwen het meest radicaal en tegelijk het meest elegant vorm geven. Met de Van Nellefabriek van Van der Vlugt behoren het Sanatorium Zonnestraal (1926-1931) en de Amsterdamse Openluchtschool (1927-1930) tot de meest sprekende voorbeelden.

Bijvoet vertrekt eind jaren twintig naar Parijs waar hij met de Franse architect Pierre Chareau het beroemde ‘Maison de Verre’ bouwt. Duiker ontwerpt daarna onder meer de Cineac in de Amsterdamse Reguliersbreestraat. Bij alles wat dit juweeltje ooit was, is het ook een knap staaltje logistiek, waarbij Duiker een complex programma van eisen met verschillende kruisende looplijnen in een onmogelijke restruimte weet te organiseren.

Eenzelfde staaltje, maar dan op veel grotere en grandiozere schaal is het ontwerp voor het Grand Hotel Gooiland in Hilversum. Een schouwburgzaal, een Grand Cafe (en dan bedoelen we een echt Grand Cafe) en een luxe hotelfoyer zijn evenals de Cineac op een volstrekt logische en soepele wijze in een restruimte tussen bestaande bebouwing ondergebracht. Deze ruimtes kunnen door middel van grote schuifwanden tot een grote ruimte worden getransformeerd. De hotelkamers zijn in een uitgebogen U-vormig blok langs de lichtgebogen straat gevleid. Als Duiker na het gereedkomen van het ontwerp plotseling overlijdt, keert Bijvoet terug uit Parijs om de bouw verder te begeleiden. Duiker had in de Cineac al laten zien dat hij in staat was om ruimtes met elegante, soepele curves te ontwerpen en heeft dit in zijn ontwerp voor Gooiland geperfectioneerd. Bijvoet voegt daar een juiste dosis onderkoelde Franse chic aan toe – koperen kolommen in de hotellobby, een mediterraan terras tussen de hotelvleugels. Samen maken ze het mooiste hotel van Nederland. Het gebouw is door een reeks verbouwingen en restauraties inmiddels weer in de buurt van de oude glorie gekomen: de grandeur die midden in de benepen jaren dertig tot stand kwam, is redelijk onverwoestbaar gebleken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels