nieuws

Zwolle doet begrip Vinex in de ban Gemeente vreest negatieve effecten op verkoop in wijk Stadshagen

bouwbreed

zwolle – In de reclamecampagne voor de Zwolse wijk Stadshagen zal het begrip ‘Vinex’ niet meer worden gebruikt. Vinexlocaties hebben zo’n slechte naam dat de gemeente Zwolle het niet langer verantwoord vindt om het stadsdeel aan te prijzen als ‘Vinex-wijk’.

Dat blijkt uit ‘Stadshagen Halverwege’, een tussentijdse evaluatie van de ontwikkelingen binnen de wijk door het Bedrijfsbureau Stadshagen.

“Vinex-locaties in Nederland kampen met een negatief imago. Met regelmaat staan er berichten in de krant en in vakbladen over de saaie architectuur, de dreiging van overschotten en de problemen met de bereikbaarheid van de locaties”, aldus ‘Stadshagen Halverwege’. “Door sterk in te zetten op communicatie richting professionals en keer op keer aan te tonen dat de negatieve aspecten die met Vinex worden geassocieerd niet voor Stadshagen gelden, kan de gemeente wellicht een bijdrage leveren aan het verbeteren van het Vinex-imago in het algemeen en haar eigen imago in het bijzonder.”

Zwakke punten

De bouw van Stadshagen, een Vinex-wijk met 8500 woningen, begon in 1996. Inmiddels zijn 4250 huizen opgeleverd. Zeventig procent van de huizen valt in de prijsklasse tot 250.000 gulden. De rest is duurder.

Er is vooralsnog voldoende belangstelling voor een woning in Stadshagen. Niettemin speelt het feit dat het gaat om een ‘Vinex-locatie’ het gebied parten. In de sterkte-zwakte-analyse die de gemeente liet maken zijn met name het ‘niet altijd positieve beeld’ dat de Zwollenaren hebben van de wijk en het negatieve imago van Vinex-locaties in het algemeen, uitgesproken zwakke punten van Stadshagen. Ook het ontbreken van spectaculaire architectuur en de eenvormigheid van de wijk worden als ‘zwaktes’ genoemd. Uitgesproken sterke punten zijn daarentegen de prijs-kwaliteitsverhouding, de woonoppervlakte in de woningen en de waterrijke omgeving.

Persbeleid

Volgens de gemeente is aan het slechte imago van Vinex-locaties weinig te doen. Daarom moet in de promotiecampagne de nadruk liggen op Stadshagen als onderdeel van Zwolle. Ook in het persbeleid wil de gemeente af van het negatieve beeld dat aan Vinex-wijken kleeft.

De gemeenet Zwolle wil belangrijke momenten bij de bouw van Stadshagen, zoals de opening van een nieuwe brug, aangrijpen om de pers te wijzen op de goede kanten van de wijk in vergelijking met andere vinexwijken. “Deze boodschap zou kunnen zijn: Zwolle is in staat een locatie neer te zetten met een uitstekend concept en het algemene beeld dat aan Vinex hangt, geldt niet voor Stadshagen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels