nieuws

Softwarehuis SitePro zoekt werk buiten Hollandsche Beton Groep

bouwbreed

leidschendam – SitePro, het kersverse softwarehuis van Hollandsche Beton Groep (HBG) en Hochtief, heeft ambitieuze plannen. Nog voordat het bedrijf goed en wel uit de startblokken is, denkt men aan internationalisatie. Ook zoekt men andere aannemers als klant.

“SitePro opent begin volgend jaar een vestiging in Engeland”, zegt Ernest-Jan Benist, managing director van SitePro, een dag nadat de top van HBG en Hochtief de start van SitePro mogelijk maakte. “We zullen in Engeland in eerste instantie Sap/Aristoteles bij alle HBG-bedrijven gaan implementeren. Maar we zullen ook andere klanten opzoeken. De vestiging in Nederland is verder op dat vlak. Daar hebben we inmiddels de eerste contacten met aannemers die zijn geinteresseerd in onze Sap-versie. Er zijn bedrijven die van Baan afwillen.”

De verwerving van Wayss en Freytag door HBG sloeg een brug naar het softwarehuis van de Duitse bouwgigant Hochtief, Hochtief Software. Wayss en Freytag was al met deze software-onderneming in zee gegaan voor de invoering van enterprise resource planning (ERP, software die alle processen aan elkaar knoopt) van Sap. Hochtief Software, voor negentig procent in handen van Hochtief met de rest bij Philipp Holzmann, heeft samen met Sap een ERP-versie gemaakt gericht op de bouw. Onder de naam Aristoteles wordt die in Duitsland op de markt gebracht. Hochtief Software had over 1998 een omzet van 63 miljoen Duitse mark.

Verstand

Voor HBG was de keus dan ook snel gemaakt. Maar waarom dan een bedrijf oprichten? “De grote onafhankelijke softwarehuizen, zoals Cap Gemini en Origin hebben geen verstand van onze sector”, stelt Rudiger Morstedt, managing director van SitePro. “Wij kennen de bouw erg goed en samen met Sap levert dat een goede combinatie op. Als we Sap door een softwarehuis hadden moeten laten installeren, hadden we de mensen eerst moeten opleiden voordat ze aan de slag konden.”

SitePro stelt nu al het eerste jaar met een positief resultaat te kunnen afsluiten. “Bij een omzet van vier miljoen gulden kunnen we een positief resultaat,” zegt Benist. “Ons doel is om jaarlijks met twintig procent te groeien. We bereiken dat niet alleen met de verkoop van Aristoteles, maar ook met een ERP-product voor het midden- en kleinbedrijf. Daarnaast zal ook een deel van de omzet uit advies komen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels