nieuws

Sanitec laat oog vallen op Sphinx Gustavsberg Na fusie nummer een in Europa

bouwbreed

amsterdam – Koninklijke Sphinx Gustavsberg komt in handen van Sanitec. De Finse sanitairgigant heeft een openbaar bod uitgebracht op alle aandelen Sphinx. Als de fusie eind juli een feit is, ontstaat de grootste producent van badkamer- en toiletproducten in Europa.

“Beide bedrijven hebben sterke merken, zoals Sphinx en Keramag, die elkaar goed aanvullen. Door fabrieken te combineren, ze intelligenter te gebruiken, en verkoop en marketing te laten samenwerken zijn we beter in staat op de kosten te letten. De fusie stelt ons in staat om in de toekomst verder te groeien in deze zeer competitieve markt.” Zo beargumenteerde gisteren directievoorzitter ir. D. van Waes de voorgenomen overname van zijn bedrijf door Sanitec.

Met 8850 werknemers zal Sanitec/Sphinx een omzet draaien van ongeveer 1,9 miljard gulden. Sanitec, onderdeel van het Finse Metra, is met een omzet van 1,2 miljard een stuk groter dan Sphinx Gustavsberg. Sanitec/Sphinx Gustavsberg concentreert zich op keramisch sanitair, douches/baden en toiletsystemen. De keramische sanitairdivisie zal 61 procent van de opbrengsten voor haar rekening nemen. Een kwart van de omzet moet van de douches en baden komen.

Voor Sphinx is een belangrijke rol weggelegd op het vlak van douches. Het kenniscentrum wordt er door de nieuwe moeder ondergebracht. Van Waes benadrukte dat de productie van keramisch sanitair zeker niet uit Maastricht zal verdwijnen. “We zullen wel investeren in robots en informatietechnologie, zodat de productie nog sneller kan verlopen en worden aangepast. Dat zal over een periode van vijf jaar ten koste gaan van vijftig tot honderd arbeidsplaatsen.”

Bijzondere positie

De ondernemingsraad van Sphinx heeft van de Finnen een bijzondere positie gekregen. De overname gaat pas door, zo heeft OR-voorzitter F. Caris te horen gekregen, als het orgaan ermee instemt. Caris is positief over de plannen, omdat die naar zijn mening de werkgelegenheid het beste veiligstellen. Maar voor een definitief oordeel is het te vroeg. Caris: “Als Sphinx binnenkort alleen nog op papier bestaat, zegt de OR nee. We sterven liever alleen als Sphinx, dan dat de Finnen met onze veren gaan pronken.”

Het voornemen tot fusie komt op het moment het financieel beter gaat met Sphinx. De Maastrichtse onderneming presenteerde gisteren de cijfers van het gebroken boekjaar 1998/1999. Het herstel zet langzaam door. Na het dramatische verlieslatende jaar 1996/1997 – 44,7 miljoen – werkt het totaal vernieuwde management aan een revival.

Ook in het achterliggende jaar werd de Maastrichtse onderneming geplaagd door tegenslagen. Rusland stortte in en Belgie bleef als gevolg van een fabriekssluiting achter. Het effect was dat de winst met een miljoen duikelde. De goede en stabiele markten in Nederland, Frankrijk en Scandinavie zorgden er wel voor dat het bedrijfsresultaat op niveau bleef. “De omzet in Nederland blijft groeien. Daardoor is Sphinx Gustavsberg absoluut nummer een in de Benelux”, stelde de financiele man van Sphinx, M. Veninga. “De goede economie in Nederland zorgt voor een verdere verbetering van ons resultaat. Een agressievere marketingaanpak in veld van douches en baden slaat aan. Ons marktaandeel groeit.”

Op pagina 5:

‘Slechtste is alleen overblijven’. Jaarcijfers Koninklijke Sphinx Gustavsberg (in mln guldens) 1998/1999 1997/1998 Omzet631,7 647,8 Bedrijfsresultaat Keramisch Sanitair 6 4,3 Bedrijfsresultaat Douches en Baden 12,6 14 Bedrijfsresultaat 18,6 18,3 Winst4,8 5,8

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels