nieuws

Netelenbos ‘koopt’ proef met rekeningrijden

bouwbreed

den haag – Amsterdam of Den Haag wordt proeftuin voor het rekeningrijden. Geen van beide steden staat erom te springen. Het rammelen met een zakje geld, waardoor ze sneller kunnen investeren in openbaar vervoer, vergroot echter hun bereidheid mee te werken.

Minister Netelenbos van Verkeer zal binnenkort de knoop doorhakken welke grote stad de primeur krijgt van het rekeningrijden. Daar zal in 2001 de proef beginnen.

De minister is bereid een deel van de opbrengsten van rekeningrijden door te sluizen naar de betreffende stad. Die kan met dat geld versneld investeren in openbaar vervoer.

Ingewijden concluderen daaruit dat in feite al is besloten dat het Amsterdam zal zijn. Onlangs is namelijk een deal gesloten tussen de hoofdstad en de minister over de financiering van de Noord-Zuidlijn. De minister legt daarvoor 2,05 miljard gulden op tafel, 95 procent van de geraamde investering. Het resterende bedrag is voor rekening van Amsterdam, dat ook het risico krijgt voor eventuele meerkosten.

Gefaseerd

Netelenbos wilde aanvankelijk rekeningrijden in de hele Randstad in 2001 invoeren. In mei van dit jaar besloot ze echter tot gefaseerde invoering. Eerder al heeft de minister laten weten te zullen stoppen met het experiment als blijkt dat de files niet verminderen. Uit onderzoek blijkt dat door rekeningrijden de files met dertig tot veertig procent zouden kunnen verminderen. De coalitiepartijen PvdA, VVD en D66 zijn voorstander van de proef in Amsterdam.

Naast rekeningrijden wil Netelenbos ook de aanleg van betaalstroken en tolheffing op privaat gefinancierde wegen wettelijk regelen. De carpoolstrook op de A1 tussen de A6 en de A9 wordt betaalstrook. Rond Rotterdam wil de minister ook betaalstroken en de nog aan te leggen A4 Midden-Delfland wordt tolweg.

Hierover zijn de paarse fracties gematigd positief. Het CDA wil op veel meer plaatsen betaalstroken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels