nieuws

Machinistenlift voor Nederlandse markt

bouwbreed

De Zweedse fabrikant van personen- en goederenliften, Alimak, heeft met de Nederlandse alleenvertegenwoordiger NIBM een kraanmachinistenlift TC50 ontwikkeld, speciaal voor de Nederlandse markt.

NIBM was volgens regiomanager Siebe Voolstra van NIBM dringend op zoek naar zo’n type kraanlift. In de cao zijn al vier jaar geleden bepalingen opgenomen over de klimhoogte van de kraanmachinist. De bonden hebben aangekondigd tot uitvoerende maatregelen over te gaan.

Het is maar zeer de vraag of de kraanmachinisten zelf staan te springen om zo’n voorziening. Bij velen is voor een paar minuten klimmen in een – pakweg – 40 meter hoge mast in het loon een ‘klimuurtje’ opgenomen. Niettemin brengt NIBM nu dus een nieuwe lift op de markt. De proefopstelling stond bij de materieeldienst van Wilma in Nederweert.

De nieuwe lift moest aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo zou het hefvermogen 200 kilo of twee personen moeten zijn en de standaard hefthoogte moest 100 meter worden. Vanzelfsprekend moest de montage eenvoudig en snel zijn en zou de lift op alle torenkranen moeten passen.

Eenvoudig

De TC50 is een vrij eenvoudige kooi met een grondvlak van 1100 bij 600 millimeter en een stahoogte van 2100 millimeter. De lift kan met een snelheid van maximaal 20 meter per minuut omhoog.

Er is voor gekozen de aandrijfunit onder de kooi aan te brengen. Dat heeft als voordeel dat de lift de maximale hoogte kan bereiken, maar dat het laagste punt zich boven de mastvoet moet bevinden. De voeding van de motor bedraagt 380 V bij 50 Hz en levert 4kW bij een vermogen van 32A.

Door drukknoppen vanuit de kooi of vanaf de in- en uitstapniveaus, wordt de lift bediend. De alarminstallatie en kooiverlichting zijn voorzien van een accuvoeding.

De lift wordt op een stalen voetplaat opgesteld aan het onderste mastelement op de kraanballast. De kooi met twee mastelementen van kokerprofiel van elk 1,5 meter lengte, wordt in z’n geheel aan de kraanmast gemonteerd. De elementen hebben een tandheugel.

Als de lift hoger aan de kraanmast moet worden gemonteerd, bijvoorbeeld bij een kraanopstelling in een parkeergarage, is een apart subframe leverbaar. De in- en uitstapplateaus worden met een stalen profielbalk op hoogte aan de kraanmast gemonteerd.

Steigerpijp

Gewone steigerpijp verankert de liftmast aan de kraan. De onderlinge ankerafstand bedraagt 6 meter. De standaard afstand tot de kraanmast is 350 millimeter, maar is variabel tot maximaal 1200 millimeter.

Vanuit de lift is de mast op te bouwen en ook met de kraan op te zetten. De mastelementen zijn standaard 1,5 meter lang en kunnen vanuit de kraanlift worden gemonteerd. Elk deel weegt 46 kilogram.

De voedingskabel hangt vrij van de mast en wordt door kabelgeleiders in lijn gehouden. De kabel wordt opgeslagen in een kabelton naast de mastvoetplaat.

De lift voldoet aan de Machinerichtlijn, volgens Voolstra is een eenmalige typegoedkeuring voldoende.

De halfjaarlijkse keuringen zouden dan niet nodig zijn. De liftinstallatie gaat geheel compleet, inclusief een masthoogte van effectief 38 meter, rond 32.000 gulden kosten. NIBM heeft aangekondigd de lift ook op te nemen in het verhuurpakket.

De voetplaat staat op de kraanballast.

Verankering met steigerpijp.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels