nieuws

Diepwand Haagse tramtunnel ‘is heel mooi geworden’

bouwbreed

den haag – Lekkage, vertragingen en extra kosten. Het speelt allemaal bij het tramtunnelproject in Den Haag. Maar het kan zo gek niet gaan of de tunnel komt er. Er wordt hard aan gewerkt, de betreffende raadscommissie van de gemeente vergadert erover.

De raadscommissie voor Verkeer, Binnenstad en Beschermde Stadsgezichten besprak woensdag de tiende voortgangsrapportage over de twee tunnels die in de Haagse binnenstad in aanbouw zijn. De bouw van de Koningstunnel vordert goed, een tunnelbuis is geheel gereed.

Voorafgaand aan de raadsvergadering liepen de leden van de commissie door het Souterrain, terwijl ze deskundige uitleg kregen over het project.

Na een damwand, die dienst doet als zijkant van de tramtunnel bij de ingang aan de Prinsegracht, gaan de wanden verderop in de tunnel over in betonnen diepwanden.

Het is een mooie diepwand, volgens de deskundige. “Je bent bij de uitvoering van zo’n diepwand altijd afhankelijk van de grond. Hier is hij mooi geworden.” De commissieleden voelen dat wel aan. Ook de uitleg over wat ze in station Grote Marktstraat zien, volgen ze aandachtig. Ze kunnen dat nog nodig hebben als ze zo dadelijk over de voortgangsrapportage van wethouder Meijer moeten oordelen.

Fel licht

Tussen de stations Grote Marktstraat en Spui wordt op min-1 niveau gewerkt aan de vloer van de parkeergarage die tevens het dak van de tramtunnel wordt. In het felle licht van bouwlampen wordt wapening gevlochten. Dit verhindert de doorgang.

Na een stukje bovenlangs komt de groep weer op min-1 niveau. Ditmaal op – zojuist schoongeveegde – bekistingsplaten waarop de wapening nog moet komen. Wat verderop is in het zand een raamwerk van latten uitgelegd met daarna touwtjes langs piketten. Veel mensen van de groep lopen liever over de latten dan over het zand ertussen. De latten liggen overigens op de aansluitingen van de bekistingsplaten die worden gelegd. Door het zand loopt de groep naar Station Spui voor de raadsvergadering.

Bij de bouw van de diepere niveaus van het Souterrain wordt gebruik gemaakt van een onderwater stabilisatielaag. Deze wordt aangelegd vlak boven de al aangebrachte waterafsluitende laag, de zogenoemde groutboog.

De methode is bedacht door Sat Engineering, ontwerper van de tramtunnel, na lekkage in de groutboog maart vorig jaar. Op dit moment lopen nog onderhandelingen tussen gemeente en aannemer Tram Kom over de verdere afbouw van de tunnel met toepassing van deze stabilisatielaag.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels