nieuws

‘Derrick’ kan twee gaten tegelijk boren Bailey in Nieuw-Lekkerland bouwt eerste dubbele toren in Nederland

bouwbreed

nieuw-lekkerland – Staalconstructiebedrijf Bailey Technogroup bouwt op zijn werf langs de rivier de Lek de eerste dubbele boortoren die ooit op Nederlandse bodem is gefabriceerd. “De olie- en gasindustrie wil besparen op kosten en daarvoor is dit apparaat ideaal: je kunt in een keer twee gaatjes in de bodem prikken,” aldus commercieel directeur Peter Dregmans.

Op het terrein naast de rivier staan drie enorme stalen skeletten. Ze zijn, na een uitvoerige galvaniseerbeurt, geschilderd in frisse rode en witte kleuren. Installatieonderdelen hebben de gele kleur van de Italiaanse olie- en gasboorcontractor Saipem. Half augustus worden de drie gevaartes op een boot gezet en naar Korea gevaren. Daar krijgt het gevaarte pas zijn volle hoogte van ongeveer 66 meter. Dregmans: “We kunnen de drie delen zo op elkaar hijsen. Dan is het alleen nog een kwestie van doorverbinden van het pijpwerk en de bekabeling en ze kunnen aan de slag. Hier op de werf maken we de hele toren af.”

In augustus gaan twaalf man van Bailey mee naar Korea. De praktijk leert, dat dat beter werkt dan wanneer de assemblage-klus wordt overgelaten aan derden ter plaatse.

Op en neer

Bailey bouwt de derrick (boortoren) in opdracht van het Noorse bedrijf Hydralift, die de toren met een complete drilling-package aan Saipem verkoopt. “De derrick is in feite niet meer dan een hijsfaciliteit voor het op en neer brengen van de machines en boorpijpen,” verduidelijkt Dregmans. “De toren wordt op een eveneens nieuw gebouwd schip geplaatst en van daaraf gaat het bedrijf proefboringen uitvoeren.”

Aan weerszijden van de hijsinstallaties is ruimte om duizenden meters boorpijp op te slaan. Een topdrive wordt opgehangen aan het crownblock in de watertafel (6 bij 18 meter) hoog boven in de toren. Met behulp daarvan en een grote lier die aan de basis wordt opgesteld, kan de boorinstallatie op en neer worden gehesen. Doordat het gevaarte naar beneden toe breder wordt – de voet is 18 bij 24 meter – kunnen ter weerszijdende pijpen in rekken worden opgeslagen. Ook worden twee hoogwerkertjes in de toren bevestigd.

Lastige klus

Volgens Dregmans behoort Bailey Technogroup tot de kleine groep bedrijven in de wereld die dit soort specialistisch werk kan uitvoeren. “En daar zijn we best trots op”, laat hij weten.

Ontwerptechnisch is de bouw van dit type derrick een vrij lastige klus. Het ontwerpteam van Bailey moest rekening houden met de enorme krachten, zowel zijwaarts als neerwaarts, die op de boortoren werken wanneer het schip tijdens de boorwerkzaamheden dobbert op de golven. Dregmans: “We hebben zelfs rekening gehouden met een mogelijke aanvaring. Zo’n toren mag natuurlijk niet zomaar doorknikken wanneer er iets misgaat en je moet voorkomen dat het schip slagzij gaat maken. De spanten van de constructie zijn daarom extra zwaar uitgevoerd.”

Al sinds 1976 bouwt Bailey in Nieuw-Lekkerland boortorens. Bailey (onderdeel van de De Vries Robbe Groep) heeft fabricagehallen en een assemblagehal waarin de stalen onderdelen van het frame worden vervaardigd. De ongeveer 150 man personeel kunnen in de hallen het benodigde laswerk uitvoeren, de onderdelen op maat zagen en de gaten voor de bouten boren. Alleen voor het galvaniseren gaan de stalen balken de deur uit. Met 60-tons kranen worden de onderdelen van de toren op hun plaats gehesen. Op het bouwplaats buiten wordt nog gewerkt aan onder meer de elektrische en hydraulische installaties in de boortoren.

Schalke ’04

Bailey mocht niet klagen over het binnenhalen van de grote klus (totale waarde: 12 miljoen gulden). Door de lage olieprijs en de Azie-crisis zakte het aantal orders lelijk in. Momenteel wordt elders op de werf nog een kleinere en enkele boortoren uit de serie Bingo 9000 gebouwd. Dit is een toren bestemd voor een half afzinkbaar platform.

Maar wanneer de twee derricks klaar zijn, moet Bailey het even zonder stellen. Normaal volgen de orders voor derricks of voor upgrading van bestaande boortorens elkaar veel sneller op. Het betekent echter niet dat het bedrijf over een paar maanden kan gaan zitten duimendraaien. Sinds enkele jaren bouwt Bailey tevens beweegbare daken voor stadions. Het bedrijf heeft de stalen dakconstructies in elkaar gezet voor de Amsterdam Arena en voor het Gelredome. Het ‘intelligent staal’ maakt het mogelijk het stadion aan de bovenzijde te sluiten bij slecht weer.

Binnenkort begint Bailey met de bouw van een beweegbaar dak voor het stadion van de Duitse voetbalclub Schalke ’04. Het wordt in onderdelen gefabriceerd op de werf en bij het stadion in elkaar gezet.

Ook ontwerpt het bedrijf alle soorten kranen. Tegen de tijd dat het stadiondak is voltooid zullen de verwachtingen voor de olieindustrie zijn verbeterd en de volgende orders voor boortorens binnen zijn”, denkt Dregmans. Orders voor dubbele derricks wel te verstaan. Dregmans: “De olie- en gasindustrie boort voorlopig nog wel door, maar wil de kosten drukken. Als je tijdens het boren de volgende boring al kunt voorbereiden, win je natuurlijk tijd en geld.”

Op het terrein van Bailey aan de rivier de Lek wordt de derrick in gedeelten opgebouwd om in augustus naar Korea te worden verscheept. Foto: ANP

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels